توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

لطفا درباره شروع مطالعه برای usmle توضیح بدید.
خب من اول یک توضیح بدم که چه منابعی وجود داره و اهمیت هر کدام به چه میزان است.
برای خوندن این امتحان منابع متنوعی وجود داشت و هر روز هم منابع بیشتری بین دانشجویان پزشکی به اشتراک گذاشته میشه.
من منابع رو به دو دسته مهم (high yield) و دارای اهمیت کمتر (low yield) تقسیم میکنم.
منابع اصلی این امتحان کتاب first aid و سوالات uworld هستند که باید چندین بار قبل از امتحان مرور بشن و حتی میتونند به عنوان تنها منابع مورد استفاده باشند و خب من کسانی رو هم میشناسم که تنها با این دو منبع نمرات خوبی (بالای ۲۵۰) کسب کردند.
البته این دو منبع مکمل هم هستند و بهتره که همزمان مطالعه بشن و خب هر چقدر که شما در دوران دانشجویی(زمان علوم پایه) بیشتر درس خونده باشید و پایه قوی تری داشته باشید نیازتون به منبع غیر این دو مورد کمتر خواهد بود.
اما بقیه منابع که کم اهمیت تر هستند و شما اگر پایه خوبی دارید میتونید کنارشون بگذارید و یا برای درک بهتر، از مطالب دو منبع قبلی استفاده کنید، که به ترتیب زیر هستند:
اول کتاب های کاملان و ویدیو لکچرهای کلاسروم که جز منابع اولیه هستند و مطالب علوم پایه (بیوشیمی، ایمونو، میکروب، فارما، آناتومی، فیزیو و behavioral science) رو کاملا توضیح میدن که خب حدود ۶۰ ویدیو در ۴ ساعت است و خب نظرات متفاوتی روی اساتید وجود داره.
منبع دیگه کتاب ها و لکچرهای dit است که برخلاف مورد بالا ویدیو های بسیار خلاصه (هرکدام ۲۰ دقیقه) وجود داره و برای تمام مباحث امتحان است‌.
برای پاتالوژی دو منبع جداگانه است: کتاب و ویدیو گلجان که یک کتاب ۷۷۰ صفحه ای و حدود ۴۰ ویدیو یک ساعتِ با توضیحات بسیار جامع است و حتی مواردی از مباحث دیگه رو هم پوشش میده. کتاب و ویدیو های پاتوما هم میتونید استفاده کنید که کتاب عملا همان نوشته ویدیو ها و تقریبا ۲۲۰ صفحه است.
برای فیزیولوژی هم کتاب brs (به جز کتاب و ویدیوهای کاپلان) که حدود ۳۳۰ صفحه است.
به جز منابع بالا که خیلی شناخته شده اند، منابع دیگری هم هستند مانند: کتاب و فلش کارت های usmle Rx، نمونه سوالات کاپلان و…
خودتون چطور مطالعه کردید؟
من قبل از طرح به دنبال جمع آوری منابع و امتحان بودم و اواسط طرح اطلاعاتم رو کامل کردم و حدود دوماه قبل از اتمام طرح شروع کردم به مطالعه که خب خیلی منقطع بود ولی کمک کرد که یک دید کلی نسبت به سختی مطالب پیدا کنم.
میتونم بگم من یکسال وقت گذاشتم، میزان ساعت درس خوندن هم متفاوت بود، ولی از حداکثر زمانی که میتونستم استفاده میکردم و سه ماه آخر حدود ۱۰ ساعت درس خوندم، اما توصیه میکنم که شما سعی کنید میزان ساعت در روز رو افزایش بدید و در عوض ۸ تا ۱۰ماه وقت بذارید، چون مطالب فرار و گاهی خسته کننده هستند و هرچه مدت طولانی تری بگذره وسواس بیشتری میگیرید و مطالب اولیه هم از ذهنتون پاک میشه.
من با درس بیوشیمی شروع کردم و با ویدیوهای کلاسروم کاپلان که مدرسش دکتر تورکو بود و ایشون استاد بسیار معروفی هستند و اگر با بیو مشکلی دارید یا اصلا مثل من هیچ ذهنیتی ازش ندارید بهتون اکیدا پیشنهاد میکنم.
من کلا مدلم اینطور بود که تمام مباحث (از منابع غیر از فرست) به اضافه کتاب فرست را یکبار خوندم و بعد شروع به خوندن تست های یوورد کردم.
که خب اگر شما قصد دارید فقط فرست و یوورد بخونید حتما باید در کنارش سوالات یوورد رو بزنید تا مطلب براتون جا بیوفته؛ چون کتاب فرست خلاصه است و خوندنش به تنهایی ممکنه سخت به نظر بیاد.
من بعد از ۸ ویدیو از بیو، طرحم تموم شد و رسما به مدت یکسال خونه نشین شدم. در این زمان پاتوما رو شروع کردم.
دیدن ویدیو به خاطر توضیحات تصویری و صوتی همزمان در درک مطلب کمک کننده تر است اما متاسفانه اگر در حین اون نوت برندارید یا بعدش بلافاصله مطلب رو از منبعی مرور نکنید، یادگیری پسیو میشه و عملا فایده ای نداره و شما ۸ ماه بعد از اون ویدیو هیچ ذهنیتی ندارید.
برای ایجاد تنوع شروع به مطالعه فیزیو از کتاب brs کردم که خیلی عالی بود و البته فرست روهم میخوندم.
بعد ویدیوهای میکروب و ایمونو dit رو شروع کردم و بلافاصله مطلب رو از فرست میخوندم. برای این دو مبحث ویدیو و کتاب کاپلان رو توصیه نمیکنم چون مدرسش خوب درس نمیده، حتی ویدیوهای dit هم نیاز نیست و تمامی سوالات و مطالب با یوورد پوشش داده میشه.
برای مبحث behavioral هم کتاب کاپلان رو خوندم چون هیچ ذهنیتی از این مبحث نداشتم که به نظرم هدر دادن وقت بود و کلیه مطالب با یوورد پوشش داده میشه.
برای فارما من کتاب کاپلان رو خوندم و ویدئوهای دکتر هریس رو دیدم که این هم اشتباه بود. فقط ویدیو های این دو مبحث رو توصیه میکنم به انضمام کتاب های فرست و یوورد.
البته مبحث اخلاق پزشکی که کاملا متفاوت است با چیزی که ما میخونیم. کتاب ۱۰۰ کیس کنتراد فیشر رو خوندم‌. این کتاب خیلی کامل است و توصیه میکنم یک الی دو ماه قبل امتحان بخونید، چون ممکنه مثل من فراموش کنید ولی واقعا دو روزه میشه کتاب رو تموم کرد.
خوندن تمام این منابع به انضمام دور اول فرست حدود ۵ الی ۶ ماه زمان برد که کار اشتباهی بود و من باید حداکثر در ۴ ماه دور اول رو تموم میکردم.
بعد از دور اول من شروع به زدن تست های یوورد و همزمان مرور فرست کردم.
در اینجا بود که فهمیدم دیر تست زدن رو شروع کردم و بهتر بود همزمان تست هم میزدم.
از اینجا به بعد من فقط فرست و یوورد رو خوندم و سعی کردم از سوالات نوت بردارم و به کتاب اضافه کنم و ۳ بار سوالات و ۳ بار فرست رو مرور کردم و یکبار دیگه ۴ فصل اول پاتوی پاتوما رو هم خوندم.
اما تست های nbme دویست تا تست هستند (۱۹ دوره داره) که به صورت آنلاین موجود است و شما بعد از مثلا دوره اول تست یوورد می تونید بزنید و حدودی از نمره شما در امتحان واقعی بهتون میدن…
این تست ها قدرت پیشبینی مناسبی دارند…
اما اشتباه دوم من این بود که اولا همه دوره هاش رو نزدم (تست ها بصورت افلاین هم هستند) و ثانیا من فقط یک دوره (شماره ۱۳) رو یک ماه قبل امتحان زدم.
اما توصیه میکنم از دوره ۱۳ بعد از دور اول یوورد شروع کنید، مثلا هر دو هفته، یک دوره اش رو بزنید. البته سه دوره آخر را بزارید دو ماه قبل تاریخ امتحان تا حدودی از امتحان بهتون بده و بعد همزمان تصمیم بگیرید ایا نمرتون مناسبه یا مثلا نیاز دارید بیشتر بخونید.
(شما زمانی که امتحان رو ثبت نام میکنید یک بازه سه ماهه انتخاب میکنید که میخواید توش امتحان بدید و فقط حق دارید یکبار این بازه سه ماهه رو عقب بندازید) بعد از دور سوم یوورد رو دادم که نمرم ۲۶۰ شد و خب تست های USMLE-Rx رو شروع کردم به صورت ترکیبی زدن.
کلا یوورد بهترین نمونه سوالات را داره، اما از دور سوم به بعد آدم همه جوابارو میدونه و به همین دلیل یه منبع دیگه رو انتخاب کردم. ولی شاید سوالات کاپلان گزینه بهتری بود، چون
USMLE-Rx هم خیلی حفظی بود هم بیشتر در مورد درمانهایی بود، که مرتبط با استپ یک نبودن.

حدود دو هفته بعد من nbme 18 را دادم که نمرم ۲۴۰ شد و خب خیلی نگران شدم و البته حدود یک ماه تا امتحان وقت داشتم و اصلا هم نمیخواستم عقب بنداز.
و از اینجا دیگه روزی ۱۱-۱۲ ساعت درس خوندم و حدود یک هفته بعد از سلف اسس ۲ یوورد رو دادم، که ۲۵۱ شدم و بعدش دیگه صرفا مرور سوالات و فرست بود تا دو روز قبل امتحان.
نمره اصلی من بین ۲۴۰-۲۵۰ شد که خب به نمره nbme ام نزدیکتر بود و البته دوستانم گفته بودند که سلف اسسمنت یوورد معیار مناسبی برای نمره واقعی نیست و معمولا اورپردیکت میکنه که کاملا درست بود.
کلا من وقت زیادی رو برای منابع اولیه هدر دادم که اشتباه بود. یوورد واقعا دنیای کاملی از اطلاعات و شما رو از هر منبعی بی نیاز میکنه به شرطی که بارها مرورش کنید.
حتما سعی کنید دوره های nbme رو بزنید. سوالات امت من خیلی شبیه بود بهش.
(کلا سوالات nbme یک حالت خاصی داره و گاهی واقعا گیج کنندس؛ ولی سوال تکراری داره و حداقل از ۱۲ به بعد رو بزنید) تا میتونید فرست رو مرور کنید. هر چی بیشتر مرور کنید،بیشتر دستتون میاد  که چه جاهایی ازش سوال تو یوورد نیست، ولی ممکنه تو امت ازش سوال بیاد.
یه توضیح هم در مورد پاتو و آناتومی: پاتولوژی کلا یکی از مهمترین منابع امتحان است. من خودم کتاب”پاتوما” رو انتخاب کردم چون خلاصه بود، ولی خب کتاب “گلجان” بسیار کتاب کاملی است و خوندنش رو فقط به افرادی که مثلا اینترن هستند یا تا امتحان زمان زیادی دارند توصیه میکنم و اگر میخواید ۸ الی ۱۲ ماه وقت بزارید توصیه نمیکنم.
در مورد آناتومی هم من کاپلان رو تقریبا خوندم
(به انضمام ویدیوی مرتبط با جنین شناسی و قلب کاپلان) که خب نیازی نیست چون صرفا با یوورد پوشش داده میشه.

برای پیدا کردن منابع از چند کانال تلگرامی استفاده کردم و ویدیوهای dit رو هم با بچه ها پول گذاشتیم و خرید کردیم.
توضیح نهایی:
امتحان انقدر که به نظر میاد سخت نیست و هرچه زودتر خوندن منابع رو شروع کنید‌.
امتحان به هیچ وجه حفظی نیست و فقط به صورت درک مطلب است.
مرور، مرور و مرور فرست و یوورد شما رو از هر منبعی بی نیاز میکنه.
راستی موردی که من فراموش کردم، من برای قسمت دوم فرست که شامل سیستم های بدن است، همون فرست رو خوندم ولی مواردی که با فرست متوجه نمیشیدم یا گوگل میکردم و یا ویدیوهای dit رو میدیدم. ولی کلا خیلی دیدن ویدیو رو توصیه نمیکنم.
منابع دیگه ای هم وجود داره مثل ویدیوهای “اسکچی” برای میکروب و فارما که سعی میکنه با حافظه تصویری مطالب میکروب و فارما رو در حافظه ثبت کنه.من تعداد زیادی از ویدیوهای میکروب رو دیدم ولی متاسفانه یک سری توضیحات و کلمات کلیدی چون به زبان انگلیسی است یا مطابق با فرهنگ اروپایی برای ما قابل درک نیست.
یک نکته دیگه اینکه اگر قصد دارید در این امتحان شرکت کنید، کلا کتاب های فارسی رو کنار بگذارید و صرفا از منابع بالا استفاده کنید‌. این کار نه تنهاروی زبان شما تاثیر مستقیم داره، بلکه سرعت خوندن سوالات رو ناخودآگاه افزایش میده.
در ضمن نمره قبولی ۱۹۴ است و نمره ۲۳۰ به بالا نمره خوبی محسوب میشه و بالاتر از میانگین است و میتونید رشته هایی مثل داخلی، جراحی، نورو، اطفال  رو بیارید ولی برای رشته های رقابتی مثل چشم، پوست، اورولوژی نیازی به نمره بهتر یا مثلا سی وی قوی تر دارید.
لیست کانال های تلگرام منابع
Pharmacology: @sketchypharma
Microbiology: @sketchy_micro
Pathology: @clinical_patho
Gross Anatomy: @gross_anatomy
Histology: @Histo_logy
Embryology: @embryo_logy
Audio Book: @audio_book_1
Anime World: @animeworld_1
Dr.Najeeb: @Najeeblectures
Kaplan: @kaplanusmle
Idea: @idea_share
Student Doctor Forum: @studentdoctor
کانال های تلگرامی مرتبط که اطلاعات خوبی درباره usmle دارن:
https://t.me/usmlestore
https://t.me/FreeMedSite
https://t.me/usmlemedicallibrary

برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer