توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

خودتون رو لطفا معرفی کنید و بگید که در چه رشته ای مشغول هستید؟
با عرض سلام
من سایناز ضرابی هستم، متولد دی ۱۳۷۲، درحال حاضر سال دوم، دکتری فیزیک مهندسی رو در دانشگاه آلتو فنلاند شروع کردم.
کارشناسی (۹۵-۹۱) و کارشناسی ارشد (۹۸-۹۵) در رشته مهندسی مواد، گرایش سرامیک در دانشگاه امام خمینی قزوین خوندم.
سابقه پژوهشی من به طور کلی در زمینه ابزار تبدیل و ذخیره سازی انرژی بوده که در دوره دکترا
بر روی پیل های سوختی اکسید جامد کار میکنم.

دلیل رفتن از ایران و نیروی محرکه شما چی بود؟
میتونم بگم که من از دوره کارشناسی به فکر اپلای بودم و از ابتدا به این فکر میکردم که دکترا رو در خارج از کشور بگذرونم و سپس به ایران برگردم، که سال آخر کارشناسی برای قسمت برگشتن نظرم به کلی عوض شد …
شرایط پژوهشی کشور به خصوص برای حوزه انرژی اصلا مناسب نبود. امکانات بسیار کم و محدود، هزینه های بالا، محدودیت دسترسی و خیلی موارد دیگر از پیشرفت در این زمینه جلوگیری میکرد.
به علاوه اینکه ما زن بودیم و خب در بسیاری از موارد اولویت قرار نمیگرفتیم چون به هرحال این تفکر بود که یکی هست که خرجت رو بده و زیر سایه اش باشی. تمام این موارد به اضافه
جو نامناسب کاری و در کل شرایط زندگی در ایران، من رو برای اپلای مصمم کرد.

چطور کارهای اپلای رو شروع کردید، آیا استاد داشتید؟ مراحل تکمیل اپلیکیشن برای کشور فنلاند و دانشگاه چگونه ست؟
قبل از پاسخ، از تمام کسانی که قصد اپلای دارند خواهش میکنم سراغ به اصطلاح وکیل و موسسات نروند هیچ کسی دلسوزتر از خود شما برای شما نیست. در نهایت، شما قراره در کشور دیگه ای زندگی رو از نو شروع کنید، اگر نتونید از پس مراحل اپلای بربیاید، چطور قراره مالیات پرداخت کنید، خونه پیدا کنید و قراردادهای مختلف ببندید و…
من خودم به شخصه به شدت در زمینه اپلای جست و جو کردم و البته مدیون دوستانم بودم، که بسیار من رو در این مسیر کمک کردند.
به نظر من در ابتدا شما باید مقصد رو مشخص کنید، طریقه ی اپلای در کانادا، آمریکا و استرالیا معمولا با ایمیل زدن به اساتید است و در اروپا از طریق، اپلای برای پوزیشن امکان پذیر است.
البته که دوستانی رو دیدم که در اروپا با ایمیل زدن به استاد، موفق به گرفتن پذیرش شدند، ولی راه متداول از طریق پوزیشن است.
لازم به ذکره که اپلیکیشین فرستادن برای دکترا در اروپا رایگان است.

من مقصدم اروپا، حوزه کشورهای نوردیک و هلند بود. به همین منظور، تقریبا هرروز سایت دانشگاه های این کشورها رو برای پیدا کردن پوزیشن های مرتبط با فیلد تحقیقاتی خودم رو چک میکردم. اگر چیزی پیدا میکردم در یک فایل اکسل لینک پوزیشن، اسم دانشگاه، ددلاین، موضوع ددلاین و مدارک مورد نیاز رو لیست میکردم تا رزومه و کاورلترم رو طبق خواسته های پوزیشن ادیت کنم و اپلیکیشنم رو بفرستم.
من زمانی که شروع به اپلای کردم، مدارکم آزاد نشده بودن و با ترجمه غیر رسمی مدرک موقتم اپلای میکردم.
در بعضی موارد میپذیرند و برخی دیگر نه. همچنین همزمان برای آزمون آیلتس آماده میشدم
(با تشکر از هایلایت آیلتس شما) تا جایی که من اطلاع دارم، نمره زبان برای خیلی از پوزیشن ها در اروپا ضروری نیست ولی به نظر من داشتن نمره زبان بالا به شدت تاثیر مثبت بر روی رزومه داره، چون در نهایت این زبان قراره ابزار کار شما باشد.

در مورد رزومه و کاورلتر باید بگم که بهتره یک قالب کلی داشته باشید و برای هر پوزیشن طبق خواسته های اون ادیتش کنید.
مثلا برای هر پوزیشن که اپلای کردم، مقاله های اخیر سوپروایزر در اون زمینه رو میخوندم و توی کاورلتر بهش اشاره میکردم، که مثلا از فلان قسمت مقاله خوشم اومد یا ایده ای دارم در زمینه ای که کار کردین و باید بگم این کار به شدت تاثیر گذار است .

در مورد پوزیشنی که اکسپتش کردم باید بگم که من رزومه، کاورلتر، مدارک ارشد و کارشناسی، دوتا توصیه نامه، نمره آیلتس، چکیده انگلیسی پایان نامه و دوتا مقاله چاپ شده ام رو فرستادم.
این روند کلی اپلای برای دانشگاه خودم و اکثر دانشگاه های اروپاست و خیلی جاهای دیگر مدرک لازم ندارند و تسلط شما رو از روی مصاحبه یا writing شما میسنجند.

هزینه ها و چالش های مالی شما در این مهاجرت چقدر بود؟

چالش های مالی برای من، آزاد کردن مدرک کارشناسی و ارشدم بود که البته با تبدیل مدرکم به منطقه ۱ هزینه ها رو کمی کاهش دادم. حتما اگر در منطقه ای به جز منطقه ۱ هستید، از بخش آموزش کارشناسی اتون بخواید که براتون چک کنند، که شما هم مشمول این تبدیل منطقه میشید یا خیر.
دانشگاه هزینه ای نمیخواست، فقط سفارت بود که اگر درست یادم باشه ۴۱۰ یورو اپلیکیشن فی من شد. همچنین پول بلیط هم به خاطر شرایط کرونا بیشتر از مقدار عادی شد. درنهایت باید برای حداقل یک ماه پول همراه داشت، چون تا زمانی که شما ثبت آدرس کنید و بتونید حساب باز کنید، تا دانشگاه حقوق رو واریز کند حدود یک ماه طول میکشد.

چطور اسکان پیدا کردید؟

من اشتباهی که کردم این بود که برای ۳ ماه اول هتل دانشگاه رو برای اقامت انتخاب کردم تا به دنبال خونه برم که انتخاب گرونی محسوب میشد. درحالی که میتونستم از airbnb خونه بگیرم و یا از سایر دانشجویان خونه سابلیز کنم. در فنلاند میشه هم از بازار آزاد خونه گرفت که طبیعتا گرون درمیاد یا هم از خود دانشگاه.
اینجا به این صورت هست که هر شهر فنلاند سازمانی داره که به دانشجویان با یک قیمت معقول خونه اجاره میده و از این نظر واقعا کمک بزرگیست.

چه آینده شغلی ای در انتظار شماست؟

میتونم بگم که چون فنلاند جزو کشورهای پیشتاز در زمینه انرژی پاک و هوای عاری از کربن دی اکسید می باشد، بخش ما آینده شغلی خوبی داره. من میتونم هم در آکادمی ها به صورت ریسرچ فلو، پست داک و یا در صنعت به عنوان R&D، پروداکت منیجر و… فعالیتم رو ادامه بدم.

این مصاحبه در تیر ۱۴۰۰ انجام شده است.

برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer