توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه با خانم آفرین، دانشجو فیزیک پزشکی در آلمان
لطفا خودتون رو معرفی کنید؟
من لیسانس فیزیک از دانشگاه امیرکبیر و فوق لیسانس mba دارم. در تهران ۵ سال سابقه کار داشتم. در حال حاضر فوق لیسانس فیزیک پزشکی در آلمان میخونم.

تحت چه شرایطی مهاجرت کردید؟
در ابتدا همسرم برای تخصص پزشکی پذیرش گرفتن و بعد من در موسسه گوته زبان آلمانی خوندم. درحال حاضر دانشجو هستم و از طریق حقوق همسرم خرج زندگی تامین میشه و خودم کار نمیکنم.
شرایطی که میخوام بگم مربوط به سال ۲۰۱۱ هست:
به دو زبان انگلیسی و آلمانی در سفارت با من مصاحبه کردند، حدود ۸۵۰۰ یورو باید بلوکه میشد و یا به صورت نقد باید همراه داشتیم و ۷۰ میلیون هم در بانک ایرانی باید  به حساب خود فرد داشتیم.
چون به صورت خانوادگی میرفتیم و بدون حقوق پذیرش گرفته بودم، باید یک نفر در آلمان ضامن میشد، و ما کسی رو نداشتیم و به استادی که همسرم از طریق ایشون پذیرش گرفته بودند، مکاتبه کردیم و ایشون به سفارت ایمیل زدند و ما تونستیم ویزا بگیریم. البته اقدام به صورت جدا جدا راحت تر هست.

اوایل زندگی درآمدی نداشتیم و با پس انداز مخارج زندگی تامین میشد.
دو دانشگاه در آلمان رشته فیزیک پزشکی دارد. دانشگاه های دوسلدورف و دانشگاه مارتین لوتر در شهر هانوفر.( دیگر دانشگاه ها دانشکده فیزیک دارن که برخی دروس فیزیک پزشکی رو ارائه میدن)
مدرک نهایی فیزیک پزشکی، به صورت کار مشترک بین بیمارستان و دانشگاه ارائه میشد.( یعنی تعدادی دروس در دانشگاه و تعدادی در بیمارستان ارائه میشد).

من تونستم از هردو دانشگاه پذیرش بگیرم، چون همسرم تونستند از “هانوفر” پذیرش با حقوق بگیرند، من هم به وارد این دانشگاه شدم.
با وجود مدرک C1 زبان، کالج رفتم و باید در امتحان زبان DSH قبول میشدم.البته برای رشته هایی که انگلیسی تدریس میشن، دانشگاه مدرک آلمانی نمیخواد.
با توجه به اینکه مدرک لیسانسم فیزیک بود، باید ۳ درس ( بیوشیمی، فیزیولوژی و آناتومی) از لیسانس فیزیک پزشکی رو هم میخوندم.
برای فوق لازم هست که با استاد دانشگاه ارتباط برقرار بشه و ریزنمرات و مدرک زبان ارسال بشه و زمانی که تایید شد، میتونید به کالج و دانشگاه برید.
من زبان آلمانی رو تا سطح B2 در ایران خوندم . توصیه میکنم زبان آلمانی رو در ایران بخونید چون هم نیازهای محاوره ای روزانه رفع میشه و هم اینکه در هزینه ها صرفه جویی میشه چون هزینه کلاس در آلمان خیلی بیشتر از ایران هست.

این رشته در آلمان شرایط شغلی خوبی داره. یک سایت مخصوص وجود داره که در اونجا
دانشگاه ها و نیازهای کاری رو معرفی میکند. اما به عنوان یک فرد خارجی کار پیدا کردن راحت نیست.
اگر از نظر مالی مشکلی ندارید از بعد دیپلم مهاجرت کنید بهتر است.

هزینه ها برای شما مشکلی ایجاد نکرد؟

من هزینه خاصی برای ثبت نام ترمیک دانشگاه پرداخت نمیکنم. به جز تیکت قطار و اتوبوس و …(زمستر تیکت)
که اگر بخواید آزاد بخرید، قیمتش دوبرابر میشه. سال پیش ۱۲۰ یورو و امسال ۱۸۰ یورو برای یک زمستر (به صورت آزاد بلیط قطار ماهی ۷۰ یورو است) و بعضی مکان ها با کارت دانشجویی میتونید تخفیف بگیرید مثل موزه، سینما و باغ وحش و…)
درنهایت توصیه میکنم اگر کسی در رابطه با رشته فیزیک شیمی سوالی دارد به این سایت مراجعه کند چون اطلاعات بسیار خوبی ارائه می کند. /https://www.dgmp.de

این مصاحبه حدود ۲ سال گذشته انجام شده.

برای اطلاع از کلاسهای آلمانی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer