سلام من جاسمین هستم دانشجوی سال دوم دانشگاه فدریکو، با توجه به شرایط پزشکی در ایران تصمیم به مهاجرت به آلمان گرفتم و وقتی که حدودا دو سال بود توی صف سفارت آلمان بودم و دنبال راه جایگزین، سه ماه مونده به آزمون آیمت با این آزمون آشنا شدم و تصمیم گرفتم مسیرم رو با توجه به شرایط موجود به سمت ایتالیا تغییر بدم! با توجه به اینکه کمتر از سه ماه به آزمون آیمت مونده بود و خب من اصلا فکر نمیکردم که به این آزمون برسم؛ اول برای آزمون آیمت سال بعد شروع به برنامه ریزی کردم ولی با اصرار مادرم تصمیم گرفتم توی آزمون همون سالم شانسم رو امتحان کنم و این شد که حدود ۶۰ روز مونده به آیمت، من درس خوندن برای این آزمون رو شروع کردم!
ایتالیا از چندین نظر برای بچه ها جذابیت داره:

۱- برخلاف آلمان و خیلی از کشورای دیگه نیازی به گذروندن دوره کالج نداره و درصورت قبولی در آزمون آیمت به راحتی وارد رشته مورد نظرتون میشید.

۲- پروسه ویزا برای بچه های آیمتی و خصوصا قبولی ها نسبت به پروسه ویزای سایر کشور ها راحت تره! نمیگم صد در صده نمیگم بدون استرسه ولی راحت تره خصوصا که در دوسال اخیر برای گرفتن وقت سفارت بچه ها مشکل دارن و مثل خیلی از چیزای دیگه پای دلال ها به این پروسه باز شده که خب خداروشکر پارسال با تلاش های بچه ها تایم ها اکستند شد و این مشکل حل شد امیدوارم که امسال هم حل بشه! ولی نرخ ریجکتی خیلی خیلی کمه و تقریبا همه بچه هایی که آیمت قبول میشن ویزا میشن !

۳- هزینه های اپلای برای ایتالیا به شدت نسبت به سایر کشور ها پایینه و بودن کسایی که با کمتر از ۱۰۰ میلیون(۳۵۰۰ یورو ) کل پروسه اپلای رو طی کردن و تا گرفتن بورسیه استانی ایتالیا ( برای ناپل امسال حدودا جون/جولای) هم با همین پول زندگی کردن !
۴- بورسیه استانی: ایتالیا به دانشجویانی که درآمدشون توی یه بازه مشخص تعریف شده هستش (تقریبا همه ایرانی ها توی این بازه تعریف شده قرار میگیرن) و هرساله تعداد مشخص شده ای واحد درسی پاس میکنن بورسیه استانی ارائه میده. حالا این بورسیه چقدر هست؟ سالانه ۵۲۶۰ یورو + کارت منسا که دو وعده غذای رایگان برای دانشجو رو شامل میشه.

این بورسیه مبلغ قابل توجهی از هزینه هارو پوشش میده و خیلی از دانشجو ها فقط و فقط با همین پول دارن زندگی میکنن و خوب هم زندگی میکنن! البته که همیشه باید احتمال از دست دادن این بورس به علت پاس نکردن واحد ها یا بطور کلی سیاست های دولت برای قطع کردنش رو درنظر گرفت ولی خب فعلا که چندین ساله اوکیه و مشکل خاصی نبوده (به جز چند شهر خاص که مدارکی که باید برای بورس ارائه بدین موارد خاصی رو شامل میشن که باعث میشه بچه ها بورسشون رو از دست بدن) و البته که باید درنظر
گرفت که حتی اگه به هر دلیلی بورسیه برداشته یا قطع بشه بازهم تحصیل با تخفیف شهریه که با مدرک ایزه به دانشجوها تعلق میگیره، کاملا رایگانه و شما فقط هزینه زندگی رو میپردازید که میتونید مطمئن باشید توی ایتالیا از همه جا ارزون تره پس بازم ایتالیا نسبت به کشورهای مطرح و خوب، اقتصادی ترین مقصد مهاجرتیه!


۵-از دلایل دیگه تحصیل در ایتالیا طرح ارزمسه(که البته این طرح توی کل اروپا انجام میشه )، به این صورت که اگر معدل خوبی داشته باشید و شرایط دانشگاه مقصد مثل مدرک زبان موردنظر رو فراهم کنید میتونید بین ۶ تا ۱۲ ماه و حتی بیشتر توی شهر یا کشور دیگه توی دانشگاه همکار با دانشگاه خودتون درس بخونید و واحداتون رو اونجا پاس کنید.

۶- پزشکی ایتالیا محدودیت سنی نداره و بودن کسانی که با حدود ۴۰ سال سن مشغول تحصیلن !
این رو هم بگم که اکثر دانشگاه های ایتالیا مدرک زبان از شما نمیخوان ولی اگر ارائه بدین، از آزمون زبان دانشگاه معاف میشید اما دانشگاه هایی هم هستن که نیاز به مدرک زبان دارن (آیلتس یا تافل) و حتما باید بطور دقیق بند رو (اطلاعیه) اون دانشگاه رو مطالعه کنین ‌!

از پارسال سفارت به دلیل شرایط موجود آزمون دولینگو رو هم قبول میکرد که من ترجیح دادم که آیلتس بدم پس خوندن برای آیلتس رو از اواسط تیر شروع کردم و اوایل مرداد آیلتس دادم و ۷ گرفتم بنظرم رمز موفقیت من در این تایم کوتاه برای آیلتس این بود که به شدت فشرده تمام توان و تلاشم رو روی یه سری منابع محدود متمرکز کردم من برای آیلتس هیچ کلاسی نرفتم و فقط هایلات یاسمن رو خوندم (مسلما نتونستم تمام منابع رو بخونم ولی تمام کتاب های ازمون کمبریج رو با دقت کار کردم ، ۵۰۴ رو کاملا مرور کردم و از جزوه ای که یاسمن واسه ی لیسنینگ گفته بود هم استفاده کردم و خیلی جواب بود (من لیسنینگ ۸‌ گرفتم)، همچنین توی اینترنت سوالات و موضوعات پرتکرار اسپیکینگ رو پیدا کردم و عینا عین همون تکرار شد و من از قبل آماده بودم)

بعد از ازمون ایلتس تمام تمرکزم رو گذاشتم روی آیمت که آزمون ورودی پزشکی و دندانپزشکی کورس انگلیسی برای دانشگاهای ایتالیاست و سالی یکبار توی ماه سپتامبر برگزار میشه.
این ازمون از ۶۰ تا سوال تستی تشکیل شده و هر جواب درست ۱.۵ نمره داره و هر جواب نادرست ۰.۴ از نمره شما کم میکنه
سوالای آیمت به بخش های منطق و اطلاعات عمومی ۲۲ سوال
زیست ۱۸ سوال
شیمی ۱۲ سوال
ریاضی و فیزیک ۸ سوال تقسیم میشن
و با گرفتن نمره حدودی ۴۵ به بالا از ۹۰ نمره میتونید مطمین باشید که تو اکثر دانشگاهای ایتالیا پذیرفته میشید
سطح سوالات درسی زیست و شیمی تقریبا در حد دبیرستان و ریاضی و فیزیک خیلی ساده تر از دبیرستانه
و اگر سطح درسی و زبانی خوبی داشته باشید گرفتن این نمره آنچنان سخت نیست!
البته که سوال های سخت و نکته دار هم وجود داره ولی این آزمون کاملا استاندارده و قابل مقایسه با کنکور نیست!
آزمون آیمت در سنتر های باکو، استانبول، انکارا و دبی و همچنین ایتالیا برگزار میشه (احتمال اضافه شدن سنتر است همینطور که پارسال و امسال، باکو و انکارا اضافه شدن) که اگر تمایل به شرکت در آزمون داخل ایتالیا داشته باشید باید مراحل ویزارو قبل از آزمون طی کنید و به همین علت اکثر بچه ها ترجیح میدن سنترهای اطراف رو انتخاب کنن در عوض اگر در سنترهای ایتالیا آزمون بدین میتونین درصورت عدم قبولی در یکی از دانشگاه های موجود کورس دیگه ای ثبت نام کنین و سال دیگه با ظرفیت اروپایی آزمون بدین که به شما امکان انتخاب چندین دانشگاه رو میده ( یه چیزی تو مایه های انتخاب رشته در ایران) ولی اگر با ظرفیت غیر اروپایی در آیمت شرکت کنید فقط و فقط حق انتخاب یک دانشگاه رو دارید (که این انتخاب همزمان با ثبت نام آزمونه) و با شرکت کننده های همون دانشگاه هم رقابت میکنید بطوری که اگر به فرض شما نمره ۵۰ بگیرید ولی در مینیموم نمره شرکت کنندگان دانشگاه میلان ۵۱ باشه علارغم اینکه شما قطعا میتونین در خیلی از دانشگاه های دیگه ایتالیا با این نمره قبول شین ، مجبور میشد بیخیال اون سال شید و سال دیگه دوباره شانستون رو امتحان کنین ! یا برای مثال برعکس مثل خود من ممکنه نمره ای کسب کنید که باهاش بتونید توی دانشگاه های بهتری درس بخونید(از مینیمم قبولی های اون دانشگاها بالاتر باشه) ولی جز دانشگاه انتخابی شما که حین ثبت نام ازمون اون رو انتخاب میکنید شانس دیگه ای ندارید! پس انتخاب دانشگاه برای آیمت میتونه چالشی ترین بخش این پروسه باشه و نیاز به تحقیق و بررسی زیادی دارد.

نکته دیگه ای که آیمت رو به یه آزمون چالشی تبدیل میکنه عدم افزایش ظرفیت سنترهای آزمون اطراف ایران، متناسب با افزایش سالانه تعداد داوطلبانه به طوری که امسال تعداد قابل توجهی از بچه ها موفق به ثبت نام نشدن و به همین راحتی زحمت های یه سالشون هدر رفت! امیدوارم سال دیگه این موضوع حل بشه .
برای آزمون چی خوندم؟
خب با توجه به اینکه من خیلی وقت کمی داشتم مسلما مجبور بودم که منابع ام رو خیلی محدود کنم پس به جز زیست شناسی برای بقیه درس ها من با توجه به بودجه بندی آزمون و با‌ سر فصل ها درس خوندم !
من برای زیست شناسی کتاب کمبریج با جلد سبزرنگ و همچنین کتاب ریوژن کمبریج( این کتاب فوق العادست) رو خوندم !
برای شیمی از سری کتاب های cgp شیمی و کتاب های شیمی فارسی استفاده کردم و با توجه به بودجه بندی آیمت درس خوندم و اگر سطح شیمیتون بالا باشه همین ها کافیه (من به همه سوالای شیمی درست جواب دادم) ولی اگر کافی نیست میتونین از کتابای مبتکران شیمی و کتاب کمبریج آبی رنگ استفاده کنید و به شکل مبحثی از روی این ها درس بخونید!
ریاضی و فیزیک آیمت نسبتا راحتن و همیشه یه الگوی تکراری با صرفا عوض کردن اعداد دارن به جز یکی دوتا سوال که میتونن سخت و چالشی باشن پس تمرکزتون رو روی سوالای سال های پیش بزارین و اگه وقت اضافه دارین توضیحات هر سر فصل رو از خان اکادمی توی یوتیوب ببینین‌!
برای بخش اطلاعات عمومی آیمت، واقعا نمیشه کاری کرد و معمولا ایرانی ها توی این بخش خیلی خیلی ضعیفن (سوالات از پایتخت کشورها، واحد های پولی، قرارداد های مهم اتحادیه اروپا و جهان ، مشاهیر جهان ، نویسنده ها، دانشمندان و دستاورداشون، برندگان جایزه های مهم مثل نوبل و فیلز، کارگردان ها و فیلماشون و …) سوال ها طیف وسیعی از اطلاعات رو در برمیگیرن و اگر در سطح معمولی باشین نهایت ۳-۴ تا سوال رو میتونین جواب بدین!
بخش هوش از یه سری سوال تحلیلی و تفکر منتقدانه تشکیل شده و یه سری هم سوال هوش!

سوالات تحلیلی معمولا الگوی مشخص دارن و اگر خوب یاد بگیرین و سوال زیاد کار کنین میشه به بخش قابل توجهیشون جواب داد، سوالای هوش هم که به خودتون بستگی داره .
*از دید من سوالای آزمون آیمت سوالای استانداردی هستن و اگر به نمونه سالای آیمت سوالای پیش خوب مسلط باشین و الگویی که برای طراح مهمه رو پیدا کنین گرفتن نمره ی بالای ۴۵ کار سختی نیست*
*** باهوش باشید و سوالای ایمت های سال پیش رو کامل مسلط شین ***

اگر وقت دارید و دوست دارید تست بزنید میتونید از کتاب های تست بیمت و الفا… استفاده کنین ( من یه دونه تست هم نزدم ازین کتابا چون وقتشم نداشتم)
بعد از قبولی چه باید کرد ؟
بعد از قبولی توی آزمون آیمت و برای پروسه ویزا و سفارت شما به یسری مدارک (ترجمه مدارک تحصیلی + مالی + زبان + شناسایی + رزرو هتل و هواپیما و بیمه (دقیقش رو میتونید توی چک لیست سفارت که هرسال اپدیت میشه ببینید !) )نیاز دارید و بعد از اخذ وقت از سفارت اون ها رو تحویل میدید و منتظر پروسه ویزا میشین که بین ۲۱ تا ۳۰ روز طول میکشه.
در مورد مدارک مالی ایتالیا یه مقدار با سایر کشورها فرق میکنه سایر کشور ها معمولا مقدار تمکن بیشتری از شما میخوان ولی تمکن برای اونا کافیه به این صورت که خیلی راحت میتونین هفته ی قبل از سفارت پول موردنظر سفارت رو بریزید داخل حساب و بعد تمکن بگیرید و اون ها ارائه بدین!!
سفارت ایتالیا اما علاوه بر تمکن نیاز به گردش حساب سه ماهه هم داره و در مواردی که معمولا ارشد یا لیسانس بودن حتی گردش شش ماهه هم برای روشن شدن گردش های مشکوک و بررسی دقیق، درخواست داده؛ پس پول باید کم کم به حساب تزریق شه و موجودی توی پریود زمانی سه ماهه افزایش پیدا کنه.
مبالغی که بچه ها به عنوان تمکن ارائه دادن بسیار متفاوت بود و از رنج ۹۰ تومن به مبالغ‌ میلیاردی رو شامل میشد ولی رنج میانگین بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ بود و مهم ترین نکته اما بیشتر واقعی‌ بودن حساب بود پس توجه به گردش حساب برای مدارک مالی سفارت خیلی حائز اهمیته، علاوه بر گردش و تمکن حساب جاری که مدرک اصلیه به عنوان مدرک آپشنال میشه مدارکی مثل سند ملک، پروانه، فیش حقوقی، حساب ارزی یا حساب سپرده و همچنین مدارک بورس اوراق بهادار هم ارائه داد .
بورسیه استانی:

برای گرفتن بورسیه استانی نیاز به یه سری مدارک هست که به طور کلی شامل فیش حقوقی، اقرار نامه، سند یا اجاره نامه و مدارک شناسایی سرپرست میشه اما برای تشخیص جزئیات حتما باید بند و شهر موردنظرتون رو مطالعه کنید بعضی استان ها علاوه بر مدارک ذکر شده به مدارک اضافه تری مثل مانده حساب ۳۱ دسامبر و … هم نیاز دارن! پس حتما پیگیر باشید و بپرسید!
همچنین تحویل مدارک بعضی از شهر ها به شکل حضوری و بعضی ها هم به شکل آپلود کردن توی پرتال بورس اون شهره که باز باید دنبالش کنین!
اما درمورد دانشگاه های ایتالیا :
معلم ها لهجه دارن و بعضا با سرعت خیلی پایینی انگلیسی حرف میزنن که خب طبیعیه و شما باید به این موضوع عادت کنین ولی خب درعوض اعتماد بنفس بیشتری برای صحبت کردن دارید چون هیچکدوم از همکلاسیاتون و همچنین استاداتون انگلیسی زبان مادریش نیس و یه جورایی همه مثل همن!
تقریبا اکثر امتحان های ایتالیا به شکل شفاهی برگزار میشه و هر درسی هم چند تا پروفسور داره که به طور شفاهی از شما سوال میپرسن و خب این میتونه سیستم نمره دهی رو بعضی وقت ها ناعادلانه کنه!
از معایب اصلی کورس پزشکی در ایتالیا و به طور کلی اروپا اینکه خیلی کمتر از کورس پزشکی توی ایران شما شانس درگیر شدن با بیمار رو دارید و بیشتر تئوریه! در اصل آموزش عملی در اروپا با دوره رزیدنتی تکمیل میشه و توی این کورس ۶ ساله خبری از آموزش های عملی روی بیمار نیست!
این مورد توی دانشگاه های مختلف دوزهای مختلفی داره بعضی کمتر بعضی بیشتر! اما در کل ایتالیا به نسبت در این موضوع قوی نیست و حتی به دلیل قوانین مذهبی تشریح جسد هم نداره و آموزش روی مولاژ انجام میشه !
توصیه من برای انتخاب دانشگاه اینکه با توجه به مینیمم نمره سال قبل و سطح علمی خودتون که با حل کردن سوالای آیمت توی تایم مشخص، خودتون متوجهش شدید دانشگاهتون رو انتخاب کنید و اگر بین دوتا دانشگاه برای انتخاب شک کردید زیاد به رنک علمی توجه نکنید چون معمولا همه دانشگاها در یک سطحن ولی شهر محل زندگی ، امکانات و  هزینه های زندگی مسائلین که ۶ سال باید با اون ها زندگی کنین!
خوابگاه :
خوابگاه ها قابل مقایسه با خوابگاه های ایران نیستن
هزینه خوابگاه ها ماهیانه بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ یوروعه
اتاق ها معمولا یا دو نفره هستن که اصطلاحا به اونا دوپیا میگن یا سینگل (یک نفره) – در حال حاضر اما همه اتاق ها برای کووید سینگلن . هزینه دوپیا ۱۶۰ تا حدودا و سینگل ۲۰۰ تا و ۲۵۰ یورو هم به عنوان دپوزیت قبل از چک این باید پرداخت شه .
توی خوابگاه های ایتالیا معمولا! هر اتاق سرویس بهداشتی جداگانه داره و حتی بعضی هاشون یخچال جداگانه توی هر اتاق هم دارن!
اما اکثر خوابگاه ها قدیمین و سیستم گرمایش و سرمایش مناسبی ندارن ولی خوابگاه های نوساز هم کم نیس و هر شهری چند تا خوابگاه داره که به جز چند تا شهر که خوابگاهاش شلوغن و گرفتنشون راحت نیس بقیه حق انتخاب دارید و از همون سال اول هم میتونین بدون دغدغه وارد خوابگاه شید .
عیب دیگه ای که از خوابگاه ها به ذهنم میرسه دور بودن اکثر اونا از دانشگاهه(لاقل توی شهر من و چندین شهر دیگه که من درجریانم اینجوریه ولی هستن خوابگاهایی که به دانشگاه خیلی نزدیکن پادوا و توروگاتا) ،اکثر این خوابگاه ها حدود یک ساعت از دانشگاه فاصله دارن و خب یکم رفت و آمد رو سخت میکنن اینکه بعضی از بچه ها به سمت اجاره خونه میرن که مشکلات خودش رو داره (گرون تره به طور میانگین ماهانه ۳۵۰ تا برای هر اتاق و خب مشکلات احتمالی با صاحب خونه رو هم باید اضافه کنین)
اما اگر با فاصله مشکلی ندارید خوابگاه برای شما خیلی هم عالیه!
ادامه تحصیل پس از اتمام تحصیل پزشکی:

حقوق رزیدنتی داخل خود ایتالیا زیاد بالا نیس حدودا ۱۸۰۰-۲۰۰۰ یوروعه و رقابت برای گرفتن پوزیشن های رزیدنتی بالاست و اینجوریه که اکثر بچه ها ایتالیا رو به عنوان کشور پل استفاده میکنن ( حتی خود همکلاسیای  ایتالیاییم هم تو فکر مهاجرتن) چرا که مدرک پزشکی دانشگاه های ایتالیا مورد تایید کشور های اروپاییه و نیاز به معادلسازی نداره و شما عملا فقط به مدرک زبان اون کشور برای مهاجرت و شروع دوره رزیدنتیتون نیاز دارید!
اما طولانی بودن دوره تحصیل پزشکی و قانون ایتالیا این شانس رو به شما میده که با فراهم کردن مدارک لازم (رزیدنسا و ایدنتیتا و دادن مالیات در سال اخر تحصیلتون) -که توضیحش از حوصله اکثریت جمع خارجه!!-اقامت ده ساله و بعد از اون دائم ایتالیا رو دریافت کنید!

اما ازون طرف داشتن آزمون ورودی برای رشته های رزیدنتی و همچنین اهمیت معدل در طول دوره تحصیلی (به میزان کم) ، این امکان رو به مهاجران میده که بتونن توی رشته هایی مثل پوست و چشم و رادیولوژی هم شانس داشته باشن درصورتیکه توی خیلی از کشورها قبولی توی این رشته ها واسه مهاجران واقعا سخته.


دندانپزشکی ایتالیا :
ورود به رشته دندانپزشکی بوسیله آزمون آیمته و در حال حاضر فقط توی یک دانشگاه (سیه نا) این کورس ارائه میشه که متاسفانه امسال بورسش هم با مشکلات زیادی رو به رو بود.

داروسازی ایتالیا :
رشته داروسازی به زبان انگلیسی توی دوتا دانشگاه توروگاتا و بلونیا ارائه میشه و به شکل مستر داروسازی هست (m pharma) و چون کورس داروسازی توی ایران به شکل دکترا (D pharma) هست معادل سازی این مدرک در صورت تمایل به برگشت به ایران خیلی دردسر داره، آزمون ورودی داروسازی ایتالیا تلک (tolc) است که از آیمت ساده تره و الان دو ساله که به خاطر کووید به شکل آنلاین داره برگزار میشه .

*در اخر پروسه اپلای برای ایتالیا پروسه خیلی سختی نیست هر چند نیاز به پیگیری و حواس جمع داره*

آیمت ازمون استانداردیه و راه اپلای برای ایتالیا مسیریه که افراد زیادی طی کردن با دقت و تداوم حتما به نتیجه موردنظرتون میرسید.

توصیه ی من اینکه از گروه های تلگرام غافل نشید از افراد مطلع و دلسوز که توی این راه کم نیستن سوال بپرسید، منابع رو محدود و بهینه کنید و از همه مهم تر چرخه کمک به بقیه رو قطع نکنید ، افرادی بودن که به من کمک کردن امیدوارم من هم تونسته باشم هرچند کوچیک به کسی کمک کنم و اون هم این چرخه رو ادامه بده !

با ارزوی موفقیت برای همه

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer