توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه درباره پزشکی و پرستاری در کانادا است.
من فرانک هستم و ۷ ماه است که در تورنتو زندگی میکنم. کل تلاش من برای مهاجرت، خرید یک بلیط بود چون من اقامت کانادا داشتم.
پدرم skilled worker بودند و من زیر گروه پدرم بودم.
در ایران دو سال پرستاری خوندم ولی چون اعتبار PR (کارت اقامت دائم) ما داشت تموم میشد، ما به کانادا اومدیم و من پرستاری رو در ایران رو رها کردم.
اول از همه هدف من خوندن پزشکی در اینجا بود. تمامی اطلاعاتم رو با تحقیق از پزشکان، پرستاران، کالج و ادمیشن دانشگاه ها بدست آوردم.
در اینجا برای ورود به پزشکی، نمیتونید مستقیم وارد دانشگاه بشید و نیاز به لیسانس دارید و اینکه این لیسانس حتما لازم نیست مرتبط با درمان باشه، اما باید یک سری واحد مشخص داشته باشه که شما باید اونها رو بگذرونید.

در لیسانس شما، ریز نمرات به شدت تاثیرگذار هستند. به همین خاطر بچه ها رشته ساده تر رو انتخاب میکنند که بتونن نمرات بالاتری بگیرند و به جای اینکه دانشگاه uoft که دانشگاه
سختگیرتری است رو انتخاب کنند، دانشگاه ساده تر و رشته آسان تری رو انتخاب میکنند که نمرات بالاتری رو بگیرند.

بعد از لیسانس مورد بعدی آزمون mcat است.
یک مورد دیگه، کار داوطلبانه در بیمارستان است، یعنی کاری که به شما بابتش پولی رو پرداخت نمیکنند و کار شما برای مثال در بیمارستان عوض کردن ملحفه هاست.

مورد بعدی داشتن مقاله و کار تحقیقاتی و موفق بودن در یک رشته ورزشی و موسیقی است، یعنی به شدت دنبال یک آدم کاملی هستند که با ورودش در این سیستم دولتی، بیشترین بازده رو داشته باشد و بعد از اون باید دوره پزشکی که ۴ سال است رو بگذرونید.

من برای انتخاب لیسانس، پرستاری رو انتخاب کردم چون با دیدن بچه هایی که از کودکی در اینجا هستند و حالا کینسیالوژی خوندند، دیدم که آنها بعد از گذروندن اون همه مراحل وارد لیست نوبت شدن، یعنی اقدام کردن اما منتظرن تا ببینند کی دانشگاه بهشون خبر میده و چون افراد زیادی این کار رو کردن و بیشتر هم کینسیالوژی خوندن، باعث شده کینسیالوژی اشباع بشه و این افراد کارهای غیر مرتبط با رشته شون انجام میدن.
پس من رشته پرستاری رو انتخاب کردم که تقاضا براش زیادتر اما نمره گرفتن هم در این رشته سخت تر است برای همین خیلی انتخاب نشده. اما پرستاری در اینجا ۲ مدل داره

مدل ها مختلف پرستاری عبارتند از:
Practical nursing که دوره ۲ ساله داره و توسط کالج ارائه میشه.
نوع دوم RN که در واقع همان لیسانس پرستاری ایران است.
شما از طریق کالج اقدام میکنید و بعد از دوسال به دانشگاه میرید. فرق این دو در حیطه وظایف است که یک سری از کارها رو فقط RN میتونه انجام بده و درآمد بیشتری هم داره.

درآمد پرستاری در کانادا از ساعتی ۳۱.۵ تا ۳۳.۵ دلار شروع میشه و تا ساعتی حدود ۴۵ دلار با توجه به سابقه متغیر است. این اطلاعات در واقع مربوط به RN بود.
اما بهیاری یا psw هم یک دوره ۱ ساله است.
برای اقدام به پرستاری و در واقع بیشتر رشته ها، در کالج نمرات شما ارزیابی می شود و از سال ۲۰۱۹ نمرات عددی، به a و b تبدیل شده است.
در کانادا دوسازمان این کار رو انجام میدن icas و wes.

Wes ریز نمرات رو نمیخواد و در نتیجه برای کسی خوبه که یک مدرک کلی ارائه بده برای مثال مدرک لیسانس.
Wes در واقع نشون میده که مثلا مدرک لیسانس شما مورد تایید است یا نه.

Icas ریز نمرات رو میخواد و مشخص میکنه که نمره درس شیمی، ریاضی و… شما چند شده.
نکته مهم این است که کالج ریز نمرات رو میخواد و طبیعتا اگر شما مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم تجربی دارید، باید ریز نمرات رو ارائه بدید.
این کار ۲ ماه طول میکشه و بعد نوبت به مدرک زبان میرسه.
که برای پرستاری کالج Seneca آیلتس overall 7 میخواد و اگر کسی ۴ سال دبیرستان و ۲ سال کالج و یک سال دانشگاه رو نخونده باشه، هیچ راهی وجود ندارد.
حالا مثلا اگر آیلتس ۶ داشته باشید، در دانشگاهی که قرار است ۲ سال دوم رو برید باید کلاس زبان شرکت کنید که با آیلتس ۶ باید ۲ ترم کلاس زبان بگذرونید.
هر ترم حدود ۳ هزار دلار و خرده ای است.
در نهایت کالج مدرک زبان و ریز نمراتی که ارائه دادید، شروع به بررسی میکنه.
مثلا من که در ایران دیپلم تجربی دارم باید یک واحد mathematic grade 12 U بگذرونم.

بابت موارد مالی و هزینه های موجود هم، osap که در واقع یک ارگان دولتی است کمک میکند، درواقع یک بودجه از طرف دولت است. البته Osap به افرادی که اقامت دارند تعلق میگیره و بعد از اتمام تحصیل، درصدی رو به عنوان grant میبخشه، اما بقیه ی آن را وقتی شما کار پیدا کردید باید اقساطی بپردازید.

یک دوره یکساله تحت عنوان bridge است که میشه از پرستاری نوع اول به دوم رفت یعنی
دو سال practical nursing
یک سال bridge.
دو سال بقیه پرستاری که در انتها RN میشید.

لیسانس پرستاری که شروعش از کالج است:

https://www.senecacollege.ca/programs/fulltime/BSCN.html

پرستاری ۲ ساله:
https://www.senecacollege.ca/programs/fulltime/PND.html

این مصاحبه حدود اردیبهشت ۱۳۹۹ انجام شده است.

برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer