ورود به دنیای انسان هایی که به زبان دیگر صحبت میکنند که هرگز به گوش شما نخورده همراه با چالش های منحصر به فرد است. منحصر به فرد از این لحاظ که دامنه ی ارتباطات، ادغام در اجتماع و به طور کلی هموار شدن مسیر زندگی در جامعه جدید به سطح گویش شما با آدم‌های اطراف بستگی دارد. بدین صورت که با افزایش دامنه ی لغات، بهبود کیفیت آموزش زبان و به خصوص تلفظ و لهجه ی نزدیک به آن جامعه امکان پیشرفت چه در حوزه ی مالی، کاری، شخصی و حتی افزایش حلقه ی دوستان جدید نقش بسیار مهمی دارد.

چه بسا که با تمرین و ممارست روزانه، در جامعه جدید و یا حتی برای افزایش دانش زبان مورد نظر، در بازه ی زمانی مد نظر به پیشرفت چشمگیری منجر خواهد شد.

بررسی راه های رسیدن به این هدف گرچه در نموداری کاملاً منوط به بازه زمانی صورت می‌گیرد اما افزودن اِلِمان های کلیدی در راهیابی به این اصل بسیار کمک کننده خواهد بود.

اگر بخواهم از تجربه شخصی خودم که در طی یک دهه و نیم زندگی در کشور آلمان صحبت کنم، استفاده از پلتفرم فیس‌بوک در یافتن پارتنر آموزشی بسیار موثر بود. بدین صورت که در ازای آموزش زبان مادری خود به شخصی که به صورت همزمان به شما زبان آلمانی آموزش می دهد به صورت رایگان می توانید تمرین زبان کرده و دایره لغات خود را افزایش دهید.

از دیگر تجربیات شخصی بنده شرکت در فعالیت‌های خیرخواهانه بود. بدین صورت که شما در ازای انجام کارهای خیرخواهانه با افراد بسیاری در ارتباط هستید و این در محیط قرار گرفتن و ارتباطات، تاثیر بسیار عالی در افزایش سطح زبان خواهد گذاشت.

همراه با پیشرفت تکنولوژی امکان پیشبرد مهارت های مختلف نیز افزایش یافته چرا که تنها با کمی جستجو می توان به پلتفرم های مختلف جهت یادگیری این مهارت ها دست پیدا کرد. در این میان کانال‌های مختلف یوتیوبی که در حال حاضر در ایران فیلتر می باشد (به عنوان جایگزین می توان از کانال تلگرامی این کانال ها نیز به مطالب بسیار منسجم، گرامر، اصطلاحات و تلفظ صحیح دسترسی داشت) نیز هم به مطالب بسیار منسجم، گرامر، اصلاحات و تلفظ صحیح دسترسی داشت.

آنچه در ادامه برای افزایش مهارت صحبت کردن به ذهن بنده خطور می کند و نتیجه بسیار عالی داشت شرکت در کلاس های چند نفره با حضور مربی و مدرس زبان و صحبت در مورد یک موضوع از پیش تعیین شده می باشد که با استمرار و تمرین هفتگی به نتایج مطلوب می توان رسید. مهم نیست شما در چه سطحی از زبان هستید یا چند مدت بر روی زبان خود کار کرده اید، هدف از شرکت در این کلاس‌ها ارتقاء اعتماد به نفس در جهت شروع به تفکر به زبان مورد نظر و پیدا کردن ایده و به هم پیوست دادن کلمات و تمرین گرامر آن زبان در حین تشکیل جملات شماست. بسیاری از مشکلات در آغاز صحبت به زبان دیگر، نداشتن اعتماد به نفس و ترس از شروع مکالمه میباشد.

در ابتدای ورود من به کشور آلمان از آنجایی که باید کنار تحصیل کار می‌کردم، در محیط کاری متوجه شدم رادیو نقش مهمی در فرهنگ این کشور و در بین مردم آلمان دارد. کل زمانی که مشغول به کار بودم از رادیو گفتگو در مورد موضوعات مختلف که بسیار از فرهنگ و روزمرگی های ایران متفاوت بود پخش می‌شد و من در حین کار به طور ناخودآگاه غرق در آوای کلمات و اصوات جملات گوینده ها می شدم و هم با موضوعات مختلف فرهنگی این جامعه ی جدید آشنا می‌شدم. امروز بعد از سالها گذشت از آن دوران ارتقای لهجه ی آلمانی خودم را مدیون آن گفتگوها که از رادیو پخش می‌شد می‌دانم و این که گوش دادن به زبان اصلی چقدر می‌تواند در سرعت بخشیدن به پیشرفت لهجه زبان مورد یادگیری ما اثر داشته باشد.

ادامه دارد…

به قلم خانم فرنوش آریا

مدرس آلمانی دپارتمان زبان

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer