توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است.

این مصاحبه مربوط به آزمون استخدامی وزارت بهداشت و حاصل تجربه‌ی یک همکار ماما است. خواندن این متن رو به بچه‌های لیسانس توصیه می‌کنم.

 من فارغ‌ التحصیل مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایران هستم. سال نود و هفت زمانی‌که فارغ‌ التحصیل شدم دنبال کار می‌گشتم اما کاری که علمم رو محک بزنه اصلا وجود نداشت و الان شرایط به سمتی میره که به دست آوردن یک کار و سابقه کاری مناسب خیلی سخته.
اول می‌خواستم ارشد شرکت کنم چند ماه هم خوندم براش ولی منصرف شدم به علت این‌که شغلی نداشتم که از نظر مالی ساپورتم کنه.
تا اینکه تصمیم گرفتم آزمون استخدامی پیمانی علوم پزشکی برای بخش درمان شرکت کنم. هدفم هم فقط سابقه کاری و پر کردن رزومه برای ادامه تحصیل و تدریس بالینی هست.
من دو ماه باقیمانده به آزمون خبردار شدم از وجودش و همون موقع شروع کردم به برنامه‌ ریزی و جمع کردن منابع که در ادامه توضیح میدم، آزمون شامل دو قسمت است:

قسمت عمومی آزمون شامل دروس مبانی کامپیوتر، ریاضی، معارف، ادبیات، زبان، سیاسی اجتماعی، هوش میشود.

قسمت تخصصی که شامل تمام درسای تخصصی تون می‌شه با توجه به رشته‌ای که می‌خونید مال من مامایی بود و شامل زنان و بارداری، زایمان، جنین‌شناسی، نوزادان و بهداشت بود.

 منابعی که برای دروس عمومی می‌تونید مطالعه کنید :

۱. جزوه‌ها و سوال‌های سال‌های قبل آزمون استخدامی که تو اکثر سایت‌ها یا رایگان هست یا با قیمت کم برای فروش

۲.دروس دبیرستان برای ادبیات و معارف

۳.آمار مقدماتی و ریاضی در حد دبیرستان

۴.برای زبان من کتابی که مطالعه کردم برای آزمون تافل بود + تست‌هایی که خود کتاب داشت همچنین سوال‌های سال‌های قبل آزمون استخدامی.

۵.هوش و سیاسی‌اجتماعی منبع خاصی نداره و کلا فقط به اطلاعات خودتون بستگی داره سوالات سیاسی‌اجتماعی هم حول محور ایران‌شناسی، تاریخ، قانون اساسی و جغرافیا می‌شه.

 درمورد دروس تخصصی هم باید در حد آزمون ارشد و اگه پزشک هستین دستیاری بخونید و تست بزنید. این‌هم بگم که استاندارد خاصی برای سوالات وجود نداره ممکنه یه درس خیلی آسون باشه و یه درس خیلی سخت بارفرنس قدیمی!

 وقتی آزمون کتبی و شرکت می‌کنید حدود دو ماه بعد نتیجه اولیه میاد که توش درصدهاتون رو نوشته نمره اولیه و نمره کل و حداقل نفرات برای قبولی. زمان ثبت‌نام شما می‌تونید یک دانشگاه رو برای اولویت خودتون انتخاب کنید و نتایج اولیه با توجه به اون میاد براتون. اگر قبول‌شده باشید نتایج سه‌برابر ظرفیت معرفی می‌شن برای بررسی مدارک به دانشگاهی که انتخاب کردین.

مدارک لازم: مدارک شناسایی‌، عکس، مدرک دانشگاه و رزومه‌ی کاری و سنوات بیمه‌ای که براتون رد شده. توی سایت دانشگاه روز مصاحبه تخصصی رو اعلام می‌کنن. مصاحبه تخصصی فقط در مورد مشخصات خودتون، دانشگاهی که درس خوندین، رزومه و همچنین تعدادی سؤال در حیطه تخصصی تون است.

مصاحبه دانشگاه ایران:
روز مصاحبه قرنطینه میشید تا زمانی‌که نوبت‌ شما بشه شاید یک ساعت و شاید هم سه ساعت. بعد وارد اتاقی میشید که مصاحبه‌ کننده نشسته و این سوالات رو ازتون می‌پرسن:
نام و نام خانوادگی، سن، سال فارغ‌التحصیلی، دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیل محل زندگی، سابقه کاری دوره‌های گذرونده، و پنج‌ تا سوال تخصصی رندوم که با پاکت برای مصاحبه‌کننده میارن که اکثراً کیس درمانی، تداخلات دارویی و پلن درمانی و تشخیص است که بسیار آسونه و بیشتر می‌خوان واکنش شما رو ببینن. نتایج بعد حدود پانزده تا بیست روز اعلام می‌شه و اگر قبول‌شده باشید معرفی می‌شید برای مصاحبه گزینش و سیاسی مصاحبه گزینش هم دل‌ بخواهی هست بعضی ارگان‌ها خیلی سخت گیرند. بعضی جاها آسان‌گیر. دانشگاه‌های علوم پزشکی اکثراً سخت نمی‌گیرند برای جواب این سوال‌ها هم جزوه‌های مصاحبه عقیدتی اگه سرچ کنید تو اینترنت براتون میاد. اکثر سوال‌ها در مورد شکیات نماز، حجاب، دوست، خانواده هست. من هنوز مصاحبه عقیدتی نرفتم. رشته‌هایی که توی دفترچه چند برابر ظرفیت اعلام میشن اکثراً دارای مصاحبه تخصصی هستند ولی بعضی دانشگاه‌ ها تک ظرفیتی اعلام می‌کنند و مصاحبه تخصصی گزینشی یکی هست براشون که معمولاً زمان دیرتری هم برگزار می‌شه…
امسال بومی‌گزینی وجود نداشت تو آزمون ولی سال دیگه قراره باشه رشته‌های طرح اجباری باید طرحشون رو رفته باشن. دانشجوهای ارشد طبق دفترچه باید انصراف بدن از ارشد اما باید دید محل کار چقدر راه میاد باهاشون. شرط محدودیت سن هم داره که باید تو دفترچه مطالعه‌ بشه اکثراً زیر سی و پنج سال هست که در رشته‌های طرح اجباری با توجه به زمان گذراندن طرح به سن مجاز اضافه می‌شه. هر دانشگاه بنا به ظرفیت رشته و شرایط خودش تصمیم‌ گیری میکنه برای سال‌های استخدام پیمانی تهران اکثراً پنج‌ساله و شهرستان‌ها ده‌ساله است.
برای زمان مطالعه هم بگم که عموماً روزی یک تا دو ساعت نهایت و اختصاصی با توجه به پایه تون روزی سه‌تا چهار ساعت کفایت می‌کنه. برای مدت دو تا سه ماه. من پایه اختصاصیم خوب بود چون مطالعه داشتم برای همین زمانم بیشتر صرف دوره و تست‌زنی می‌شد. میانگین درصدها و حد نصاب هم برای هر دانشگاه متفاوته، دانشگاه ایران برای مامایی امسال میانگین بالای چهل و دو رو اعلام می‌کرد برای مصاحبه.

نمره کل: میانگین درصد عمومی ضریب یک+ میانگین درصد اختصاصی ضریب دو تقسیم‌ بر کل ضرایب. جواب نهایی هم با تاثیر نمره زیر هست: سی نمره مصاحبه + هفتاد نمره آزمون کتبی. به‌طور متوسط اگر درس‌ های عمومی و حدود چهل تا پنجاه درصد جواب بدین و درس‌ های اختصاصی رو حدود پنجاه به بالا امکان قبولی تون زیاد هست.
سؤال‌های عمومی هر درس ده سوال و اختصاصی بین ده تا بیست و پنج سوال با توجه به اهمیت ماده درسی است. روز مصاحبه ظاهرتون مهمه شیک باشین، تمیز باشین، لباس رسمی بپوشید، عطر بزنید لازم نیست محجبه باشید.
اگر خانم هستید خودتون باشید و در حد معمولی که برای جاهای رسمی رعایت می‌کنید باشید. چون تحقیقات محلی می‌کنن و این‌که بخواین خودتون رو مذهبی یا چیز دیگه جا بزنید فایده نداره، خوش‌برخورد باشید و استرس رو از خودتون دور کنید که فقط کار شما رو خراب می‌کنه و نمیذاره از سرعت تحلیل مسائل تو مغزتون استفاده کنید.

به امید موفقیت همه هر جا که هستند و هر تصمیمی که برای زندگی دارند.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer