توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

یکی از کامل ترین مصاحبه ها برای پروسه اپلای، مصاحبه لاله الیاسی عزیز می باشد که در حال حاضر دانشجوی PhD در فنلاند هستند و برای مستر مرتبط به مددکاری اجتماعی به فنلاند مهاجرت کردند.

من لیسانس و فوق لیسانس مددکاری اجتماعی خودم رو از دانشگاه سراسری تهران گرفتم. حدودا نوامبر سال ۲۰۱۵ شروع کردم برای خوندن آیلتس، با یکی از دوستام کلاس خصوصی گرفتیم. چون میخواستیم تا ماه ژوِئن  ۲۰۱۶ مدرکمون رو بگیریم.
و نمره ی آیلتس من ۶.۵ شد.

از دسامبر ۲۰۱۷ رفتم دنبال اپلای کردن و چون ارشد ایران داشتم فقط دکترا اپلای میکردم. بین تمام گزینه های دکترا، یک مورد ارشد اپلای کردم.
تمام گزینه های دکترا یکی پس از دیگری ریجکت میشد. اما بعد از دوماه ایمیل تبریک از دانشگاه تورکو فنلاند برای ارشد آینده پژوهی برام ارسال شد.

شرایط دانشگاه های فنلاند برای ارشد:

تا سال ۲۰۱۷ تحصیل در فنلاند رایگان بود اما از سال ۲۰۱۷ به بعد مقطع کارشناسی و ارشد هزینه داره، و شهریه رشته های مختلف بین ۸ تا ۱۵ هزار یورو سالانه متغیره. برای مثال شهریه رشته من ۱۰ هزار یورو درسال هست.
زمانی که قصد اپلای داریم گزینه ی اسکالرشیپ رو انتخاب می کنیم و همه ی دانشگاه های فنلاند اسکالرشیپ شهریه داره .اسکالرشیپ گزینه های مختلفی داره مثل اسکالرشیپ ۱۰۰ درصد یا ۷۵ درصد یا ۵۰ درصد یا اینکه اصلا انتخابش نمیکنیم. برای مثال من اسکالرشیپ ۱۰۰ درصد شهریه گرفتم به این معناست که شهریه نمیدهم.
اما یک سری از دانشگاه ها علاوه بر اسکالرشیپ شهریه، اسکالرشیپ هزینه ی زندگی هم دارند مثل دانشگاه هلسینکی، اوبو، لاپینرانتا و دانشگاه های خیلی محدودی این ویژگی رو دارن. انتخاب اسکالرشیپ هزینه ی زندگی هم مانند اسکالرشیپ شهریه ست.

در مقطع ارشد نمره ی آیلتس باید ۶.۵ باشد و هیچ مهارتی کمتر از ۶ نباشد.
برای اپلای کردن در مقطع کارشناسی و ارشد در فنلاند میتونید به سایت
studyinfo.fi مراجعه کنید.
زمان درخواست اپلای برای ارشد اصولا از دسامبر تا آخر ژانویه هست و حدود ماه مارچ تا اپریل هم جوابش میاد.

شرایط عمومی دکترا

در مقطع دکترا نمره ی آیلتس باید ۶.۵ باشد که مینیمم هر مهارتی ۶ باشه، اما هر دانشگاه تقریبا متفاوت است. مثلا دانشگاه التو آیتلس ۶.۵ قبول میکند اما نکته مهم اینه که رایتینگ کمتر از ۵.۵ نباشه.
یا دانشگاه اوبو نمره ی زبان برای دکترا نمیخواد.
یا مثلا دانشگاه تورکو نمره ی زبان آیلتس اکسپایر شده هم قبول داره، وکافیه که مدرک رو براشون بفرستیم و خودشون با کدرهگیری استعلام میگیرند.
یا مثلا یک سری از دانشگاه ها، مثل التو، به شرط تایید سوپروایزرت، بهت پذیرش کاندیشنال میدن، که بیای و بعد نمره زبان ارائه بدی.
خلاصه که زبان دکترا کمی متغیره.

قطعا هرچقدر بیشتر مقاله داشته باشید، قویترید و میتونید راحت تر پذیرش بگیرید، اما اصلا و ابدا از الزامات نیست. و اینکه دانشگاه ها از کسی توقع ندارن که مقطع ارشد باشد و مقاله های زیادی داشته باشد.
و اینکه  تعداد دفعات اپلای هم توی یک سال بین دانشگاه ها تفاوت داره. مثلا دانشگاه تورکو دوبار در سال، بهار و تابستان. اما دانشگاه اوبو ۴ بار درسال و کمی متفاوت هستش.

دکترا

در فنلاند دو نوع دکترا داریم:
۱)PhD researcher
۲) PhD student

دکترا نوع اول به ۳ شکل هستش:
مورد اول به این شکل هستش که دانشجو در بازه ی مشخصی که تعیین کردند اپلای میکند و از بین همه اپلیکنت ها، تعدادی رو که میخوان انتخاب میکنند و دانشجو برای ۴ سال دکترا حقوق میگیره. که اصولا ۲۰۰۰ یورو ماهیانه هست. برای این نوع دکترا مدل های مختلفی وجود داره: نوع اول به این شکل هستش که یک پروژه کاملا تعریف شده هست، استاد مشخصه، پروپوزال هم داره، فقط اپلیکنت ها مدارک و رزومه  رو میفرستن.
مورد دوم استاد مشخص هست و یک موضوع کلی میدن وبعد از اپلیکنت ها میخوان که راجع به این موضوع پروپوزال بنویسن، و بین پروپوزال ها و رزومه ها هرکسی که قوی تر بود رو انتخاب میکنن.
مورد آخر این هستش که یک بودجه ای رو در نظر میگیرن و هرکسی که بتونه موضوع و پروپوزال بهتری رو ارائه بده برنده میشه. و شما باید وارد وبسایت دپارتمان بشین و استادی که در زمینه موردنظر شما کار میکنه رو پیدا کنید و بعد شروع به نوشتن پروپوزال بشین و بعد از اون اپلیکیشن شما وارد دور رقابت میشه و هرکدومی که بهتر بود برنده میشه.
و چون توی این نوع دکترا شما حقوق میگیرید تعهد دارید هفته ای ۳۷ ساعت کار کنید.

 نوع دوم دکترا خیلی راحت تره. اصولا یک استاد پیدا میکنید که در زمینه مورد علاقه شما کار میکنه و بعد شما پروپوزال مینویسید و یک مقدار اصلاح میکنید و تموم میشه. و زمان اپلای دانشگاه که میرسه اقدام به اپلای میکنید و اگر از بقیه بهتر باشید قبول میشید.
در واقع study right میگیرید ولی بدون حقوق. و حالا که study right  گرفتید در وبسایت های مختلف، گرنت های خارجی رو پیدا میکنید( منظور خارج از دانشگاه است) و بعد برای اون اپلای میکنید. و قبول شدن یا نشدن به رقبا بستگی داره . نمیشه گفت سخت یا راحت.  و اینکه این گرنت ها مدتش اصلا معلوم نیست و بستگی به اون سازمان داره. شاید یکی یک ماهه باشه ، یکی دوساله و شاید یکی هفت ماهه. و شاید توی ۴ سال دکترا نتونین هیچ گرنتی پیدا کنی، و شاید بتونید برای همه ۴ سالتون گرنت پیدا کنین.من دوستی دارم که الان بعد از ۲ سال هیچ گرنتی نداره، و یک دوستی هم دارم که تا سال ۲۰۲۳ گرنت قبول شده.
چون حقوق نمیگیرید از دانشگاه تعهد ۳۷ ساعت کار رو ندارین اما اینکه دانشگاه برید و کارتون رو خوب پیش ببرید روی روند قبول شدن توی گرنت ها تاثیر داره.

واینکه دکترا توی دانشگاه های مختلف متفاوته. اما هر زمانی که از تزت بین ۳ تا ۵ مقاله سابمیت کردی، فارغ التحصیل میشی.
حالا اگه توی روز اول هم این تعداد مقاله رو سابمیت کنی، میتونی فارغ التحصیل بشی.

اقامت
چند نکته برای اقامت
فنلاند به شما ویزا نمیده، بلکه اقامت میده. اگر دانشجو ارشد باشید اقامت شما نوع B هست. و هفته ای ۲۵ ساعت اجازه کار دارید.
و زمانی که وارد مقطع دکتری میشید (از هرنوعش) اقامت شما میشه نوع A و شما میتونین نامحدود کار کنین.
برای گرفتن پاسپورت باید ۴ سال توی فنلاند باشین و پس از امتحان زبان فنلاندی و پاس شدن پاسپورت بگیرین.
حالا اگر اقامتتون نوع B  باشه، نصف حساب میشه. مثلا دوسال ارشد، یک سال حساب میشه. اما نوع A برابر حساب میشه.
برای گرفتن اقامت نوع B، معادل ۵۲۰ یورو ماهیانه باید توی حسابتون باشه ( یعنی برای یکسال ۶۷۲۰ یورو) ، اما برای گرفتن ویزای نوع A باید حدود ماهی ۱۰۰۰ یورو باشه. یعنی برای اقامت نوع A یک ساله، حدود ۱۲ هزار یورو باید پول توی حسابتون داشته باشین.

کار در فنلاند
کار پیدا کردن در فنلاند خیلی سخته، و زبان فنلاندی هم به شدت سخته و اصلا با آلمانی، فرانسه، ایتالیایی، سوئدی قابل مقایسه نیست،  چون هیچ ریشه لاتین نداره مثل چینی، عربی، فارسی، ژاپنی.
و برای کار هم احتیاج هستش که زبان فنلاندی رو بلد باشین. اما کار های مثل فود دلیوری، نظافت توی هتل، دلیوری روزنامه رو میشه کار کرد.
بعد از اتمام تحصیل هم اگر کار پیدا نکرده باشین، به مدت یکسال ویزای job seeking میده تا کار پیدا کنین.
و اگر پیدا نکردین باید از کشور خارج بشین. اما اگه حتی نظافت هتل هم پیدا کنین تبدیل به ویزای کار میشین و میتونین در فنلاند موندگار بشین.

استونی
یک نکته کوتاه هم راجع به استونی بگم :
ارشد های استونی امتخان ورودی داره و باید نمره ایلتس ۵.۵ داشته باشین.

دکتراهای استونی:
دو دانشگاه به نسبت معتبر داره
دانشگاه استونی: برای دکترا حتما باید سوپروایزر پیدا کنین. و آیلتس ۵.۵ باید داشته باشین و ایلتس اکسپایر شده هم قبول نمیکنن.
دانشگاه تارتو: نیاز به اینکه سوپروایزر پیدا کنید نداره.پروپوزال رو در زمان پیشنهادی مینویسی، و در زمان تعیین شده اپلای میکنی. آیلتس ۵.۵ باید داشته باشین و نمره زبان اکسپایر شده هم قبول میکنن. و اینکه دانشگاه تارتو رقابتی نیست، یعنی اگر از ۱۰۰ امتیاز ۶۶ امتیاز بیارین قبول میشین. ۵۰ امتیازش از پروپوزال و ۵۰ امتیاز دیگه از مصاحبه هستش. و هرکسی که امتیاز ۵۱ بیاره به مصاحبه دعوت میشه. حقوق دکترا در این دانشگاه بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو متغیره.

برای آشنایی بیشتر رزومه ی خودم رو برای دوستان مینویسم:

لیسانس مددکاری اجتماعی، دانشگاه سراسری روزانه تهران، معدل ۱۶.
۲) ارشد مددکاری اجتماعی، دانشگاه سراسری روزانه، معدل ۱۷.۲۴
۳) یک مقاله چاپ شده ژورنال آمریکایی
۴) یک مقاله سابمیت شده (ISI)
۵) حدود ۳سال سابقه کار مرتبط با رشته ام.
۶)در رشته ما کارورزی اجباری بود و من ۶ ترم کارورزی داشتم.
۷)شرکت در ورکشاپ های مرتبط با رشته ام و مباحث آکادمیک که وارد رزومه کردم.
۸) برگزاری چند ورکشاپ در حوزه مددکاری اجتماعی.
۹)رتبه ۷ کنکور ارشد
۱۰) ایلتس ۶.۵

این مصاحبه حدودا در بهمن ۱۳۹۸ انجام شده.

برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer