توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه با نازگل عزیز، در مورد تبدیل مدرک پزشکی عمومی در بلژیک انجام شده است.

من زمان ورودم به بلژیک یک جورایی اتفاقی بود. زمان طرحم بود و داشتم کارام رو برای مهاجرت مستقیم به آلمان انجام میدادم، که بنا به دلایل شخصی و اتفاقات در اون زمان و شرایط کاری همسرم در بروکسل، وکیل بهمون پیشنهاد کرد که من از طریق بلژیک وارد اروپا بشم.
منم با ثبت نام در کلاس زبان و ساپورت همسرم وارد بلژیک شدم. قبل از اومدن هیچ ایده ای نداشتم که شرایط اینجا به چه صورت هست. چیزی که راجب بلژیک باید بدونید این هست که از ۳ استان مجزا با قوانین مجزا، ولی معتبر در کل کشور تشکیل شده.
والونیا: قسمت جنوبی که فرانسوی زبان هستند.
بروکسل: که قسمت مرکزی رو تشکیل میده و عمدتا فرانسوی زبان هستند.
فلندرز: که قسمت شمالی و هلندی زبان هستند و اقلیت آلمانی زبان هم در قسمت مرزی با آلمان دارند که باعث شده هر ۳ زبان، زبان رسمی این کشور باشد.

پروسه تبدیل مدرک من از اینجا شروع شد که خیلی به دنبال راهی برای تبدیل مدرک بودم و خب اون زمان بنا به ضعف اطلاعاتی که داشتم فقط بروکسل رو چک میکردم. مطابق قوانین اگر در اتحادیه اروپا تحصیل نمیکردید، هیچ شانسی برای تبدیل مدارک پزشکی و پیراپزشکی نداشتید.
یک بار به طور اتفاقی در مدارک مورد نیاز برای اپلای، برای یک پوزیشن PhD، نوشته بود که داشتن مدرک معادل از اداره NARIC، که در واقع معادل اداره تحصیلات تکمیلی بخش فلندرز بود.

با یک سرچ اینترنتی و چند تماس تلفنی فهمیدم که این موسسه در واقع کارش این هست که افرادی که در اروپا ساکن هستند و میخوان برای کار یا حرفه یا ادامه تحصیلات در مقاطع بالاتر وارد بلژیک بشن رو بهشون مدرک معادل میده.
یک سری قوانینی داره که وبسایتش رو براتون قرار میدم. همه بر این باورند که این پروسه چیزی نیست که بتونید از خارج از اروپا اقدام کرد، ولی با اقامت داشتن در هرنقطه اروپا و با استفاده از قانون freedom of movement که در اروپا و اقامت اتحادیه بهتون میده، میتونید از این شرایط استفاده کنید.

و نکته دیگه، اداره معادل سازی همه نوع مدرک رو انجام میده، فقط برای پزشکی یک کارگروه ویژه دارند.

بلژیک ۳ زبان رسمی داره، ولی چون کشور مهاجر پذیری از سایر نقاط اروپاست، این پروسه رو به زبان انگلیسی هم میتونید پیش ببرید، ولی در حین پروسه باید ثابت کنید که به یکی از ۴ زبان فرانسوی، هلندی، آلمانی یا انگلیسی مسلط هستید و باید ثابت کنید که سطح زبان شما در حدی می باشد که بتونید در یک محیط پروفشنال و آکادمیک از پس کارهاتون بربیاید و ممکنه اگر قانع نشدند از شما مدرک زبان درخواست کنند.

مدارک میتونه به هرکدام از ۴ زبان اصلی باشه.
و لیستی از سوالات خیلی شخصی هم میپرسند . باید توانمندی های خودتون رو ثابت کنید، بگید که چرا علاقه به انجام این پروسه دارید، هدف شما از این کار چیست و چرا بلژیک و منطقه فلندرز رو انتخاب کردید.
یک کاور لتر و روزمه دقیق هم میخواد، که من در این قسمت خیلی وقت گذاشتم.
این پروسه امتحان علمی نداره، ولی در طول پرسه سوالات خیلی دقیق در رابطه با دوران تحصیل از شما میپرسند.
مثلا یک سوال در رابطه با برنامه آموزش های پزشکی در دانشگاهمون بود، اینکه هرسال دقیقا چه کارهایی میکردید و قصد و هدف آموزش چی بود.
مصاحبه آخرم درباره پایان نامه ام بود که خب، در ایران تز نوشته نمیشه و همه مقاله تحویل میدیم، مثلا راجع به حجم کاری که انجام دادم پرسیدن، روش کاری و متدی که داشتم و یک جورایی پروپوزالی که برای پایان نامه ام نوشته بودم رو بازنویسی کنم.
یعنی درواقع قصد داشتن که مطمئن بشن، تمام کارها را خودم انجام دادم و حضور موثری در این دوره پزشکی داشتم.

در وبسایت نوشته بود که اگر کارگروه تصمیم بگیرد، حق دارد که از شما برای صلاحیت علمی، امتحان بگیرد که خب برای من اینجوری نشد.

در همان ابتدا که مدارک رو تحویل میگیرید یک نامه دقیق تر با جزئیات، دریافت میکنید که نوشته شده،کیس رو چند نفر طراحی کردند و چقدر هزینه دارد، که طبق وبسایت میتونه از ۱۱۰ تا ۳۶۰ یورو باشه.

من اطلاعی دررابطه با رشته های پیراپزشکی ندارم، ولی این کمیته برای تمام پیراپزشکی کارگروه مجزا داره و کار معادل سازی مدرک رو انجام میده.
من نکته ای رو اضافه کنم، تحصیلات در بلژیک با چیزی که ما در ایران داریم، فرق میکنه و
فارغ التحصیلی از مدرسه پزشکی معادل یک مدرک فوق لیسانس می باشد.(مستر)

این معادل سازی میتونه به شما مدرک صفر یا مدرک لیسانس پزشکی (بچلر) و یا مدرک کامل مستر پزشکی بده.
اگر به شما مدرک صفر داده شود، که هیچی.
برای مدرک  لیسانس باید به دانشگاه برید و دوره های تکمیلی رو بگذرونید تا بتونید مستر بگیرید یا رشته ای که میخونید رو به یکی از رشته های بهداشتی مشابه تغییر بدید.
ولی مستر دقیقا مدرک شما معادل کسی میشه که از دانشگاه فلندرز فارغ التحصیل شده، دقیقا با همان حق و حقوق همراه می باشد.

حالا با این مدرک چندتا کار میشه انجام داد:

۱.  اینکه به دنبال پوزیشن تخصص بگردید.
پوزیشن تخصص در بلژیک به شدت محدوده و رقابت خیلی زیادی داره، مثلا در هر دپارتمان بیمارستان، سالیانه ۲ پوزیشن برای تخصص باز میشه، و نیاز به زبان هلندی و فرانسوی داره.
در خود بلژیک خیلی از فارغ التحصیلان هم مهاجرت میکنند به کشورهای اطراف برای ادامه تخصص.

۲. آپشن بعدی این هست که به دنبال GP mentor پیدا کنید.
این افراد پزشک های عمومی هستند که از طرف دولت اجازه دارند، پزشک عمومی تربیت کنند. میتونید ۲ الی ۳ سال تحت نظر این افراد آموزش ببینید و بعد از اون اجازه دارید که به صورت مستقل مطب بزنید یا در کلینیک به عنوان پزشک کار کنید.
برای این مورد نیازی به مدرک زبان ندارید و خیلی بستگی به منتوری دارد که شما رو قبول میکند.

۳. بلژیک قلب اتحادیه اروپاست و تقریبا تمام شرکت های دارویی و بهداشتی در اینجا دفتر دارند، این شرکت ها همیشه برای پروژه هاشون نیاز به مشاور بهداشتی/ پزشکی دارند و خب به یک سری از رزومه های خاص نیاز دارند. مثلا کار کلینیکال تریال داشته باشید یا در فیلد مدیریت اطلاعات پزشکی، سابقه کار داشته باشید.

حقوق و سطح رفاه در بلژیک به صورت عمومی خیلی بالاست، ولی خب به همون میزان هم مالیات بالاست. ( بین ۴۰ تا ۶۰ درصد حقوق رو شامل میشه) فکر میکنم حقوق پزشک از پایه ۳۵۰۰ یورو شروع میشه.

در کل هم اعتقاد دارم شرایط ایران به خصوص برای فارغ التحصیلان رشته ما داره روز به روز سخت تر میشه و خب این مشکل وجود داره که پزشکی برای مهاجرت از سخت ترین رشته هاست.
زندگی و ادامه دادن در اروپا کاملا بستگی به سبک زندگی و علایق شما داره، هیچوقت انتظار درآمد خیلی زیاد رو نمیشه داشت ولی همین رفاه نسبی همه جامعه باهم و آرامش در این کشور به خیلی چیزهای دیگر می ارزد، حداقل برای من و معیار های شخصی من  اینجور بوده است.

این مصاحبه در بهمن ۱۳۹۸ انجام شده است.

برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer