توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه با آرام عزیز در مورد داروسازی در آلمان هست.

لطفاخودتون رو معرفی کنید؟
من درحال حاضر داروسازی در Uni Braunschweig میخونم. توی ایران دیپلم گرفتم و میدونستم که برای اومدن به آلمان، طبق قانون اون زمان باید قبولی دانشگاه های سراسری داشته باشید.

ابتدا قصد داشتم پزشکی بخونم و علاقه ای به شیمی نداشتم. دوره کارآموزی رو که در بیمارستان گذروندم متوجه شدم استرس های پزشکی رو دوست ندارم. و در اونجا با داروخانه و قسمت تحقیقاتی (Forschung) آشنا شدم و علاقه مند شدم. اینجوری بود که تصمیم گرفتم داروسازی بخونم.

چطور یک نفر میتونه در آلمان داروسازی رو شروع کنه؟
اینکه کسی با دیپلم ایران بیاد و یکی از سه رشته ماژور رو بخونه باید معدل پیش و دیپلم بالایی داشته باشه.
اینجا کنکور نداریم و نمره ملاک پذیرش شماست، یعنی حداقل بالای ۱۹ باشه.
دیپلم رو باید به زبان مورد نظر دانشگاه ترجمه کرد. درواقع از روی ترجمه ها کپی برمیداریم و کپی ها رو توی سفارت برابر اصل میکنیم یا حتی توی خود آلمان در دفترهای نوتار(Notar)، تطبیق میدیم.
اگر کسی بخواد بدون دانشگاه رفتن در ایران مستقیم شروع کنه، باید یکسال به کالج بره. همه کالج ها امتحان ورودی دارن و هر شهر و ایالتی برای امتحان مراحل خودش رو داره.

برای امتحان کالج مدرک مورد نظر B1 یا B2 آلمانی هست. و هرمیزان که سطح زبان آلمانی در ایران بهتر باشه اینجا براتون راحت تره و حتی برای گرفتن ویزا حداقل باید B1 داشته باشید.

نمره خاصی برای قبولی کالج وجود نداره و سیستم رقابتی ست، بستگی به نمره نفر اول داره.
بعد از تموم شدن کالج امتحان FSP میدین وبا توجه به نمره دیپلم و پیش دانشگاهی، مشخص میشه که چه رشته ای رو میتونید بخونید.

در سایت هر دانشگاهی مدارک مورد نیاز رو نوشته و بعد از یک تا دوماه از ارائه مدرک، جواب قبولی یا رد اپلای دانشگاه به شما اعلام میشه.
بعضی دانشگاه ها مدارک رو مستقیم میگیرند و برخی با UniAsis، دفاتری هستند که مدارک رو براشون میفرستید، کار میکنند.

راه دوم شروع که خودم انجام دادم این هست که در ایران کنکور شرکت کنی و رشته ای رو قبول بشی که مرتبط باشه و نمرات دو ترم رو آزاد کنی و بعد از اون وارد آلمان بشی و امتحان های آخرین سطوح زبان مثل DHS، testdaf، telc C1 Hochschule، رو شرکت کنی یعنی سعی کنید C1 داشته باشید.
که مجموع نمرات دانشگاه میانگین گرفته میشه و با توجه به اون مستقیم وارد دانشگاه میشی.

هزینه ها در آلمان به چه صورتی هست؟
هزینه ها به طور میانگین در ماه ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو برای زندگی و برای دانشگاه حدودا ترمی ۳۰۰ یورو که بیشتر صرف، هزینه semester ticket برای رفت و آمد میشه و به تازگی در یک ایالت دانشگاه پولی شده و هر ترم سه الی چهار هزار یورو میگیرند.
سفارت برای یکسال اول، از شما میخواد که حساب بانکی داشته باشید، که در اون مبلغ ۸۶۴۰ یورو داشته باشید ( ممکنه در حال حاضر این مبلغ بیشتر شده باشه یا اینکه هر شهر متفاوت باشه)، و پول در اون حساب بلوکه میشه و فقط ماهی ۷۵۰ یورو میشه برداشت کرد.
برای تمدید ویزا باید حساب بانکی و آدرس خونه داشته باشید، و بعد ویزای ۳ ماهه شما تبدیل به ویزا با مدت های طولانی تر میشه.

کار های دانشجویی زیادی در اینجا هست که میشه با انجام دادن آنها توی هزینه های روتین کمک کرد.( در یک سال اول روی کار کردن حساب نکنید چون معمولا سخت هست)
به طور کل هزینه ها در آلمان زیاد نیست. بعد از فارغ التحصیلی برای دارو سازی شانس کاری زیاد هست و میتونین درآمد میانگین چهار تا پنج هزار یورو داشته باشید.

اگر کسی مدرک داروسازی عمومی از ایران داشته باشه چطور میتونه مهاجرت کنه؟

مهاجرت برای این افراد به دو صورت پیدا کردن شغل یا پیدا کردن موقعیت ادامه تحصیل هست.
در هر دو صورت باید در ایران بتونند با مکاتبه موقعیت خودشون رو پیدا کنند. برای مثال برای انجام کار از قبل به داروخانه ها و یا شرکت های صنعتی ایمیل بزنند و آنها رو قانع کنند تا در آنجا مشغول به کار بشن.
تبدیل مدرک داروسازی عمومی ایران، در اینجا خیلی بستگی به دانشگاه مقصد و نمرات خود فرد داره. و باید با دانشگاه مکاتبه کنید چون ایالت به ایالت قوانین متفاوت است. و معمولا دانشگاه آزاد و بین الملل در ایران رو قبول ندارند.
و افرادی که قصد ادامه تحصیل داروسازی برای مقطع دکتراهای خاص، مثل نوروساینس دارند، باید از ایران، استاد راهنما پیدا کنند و با اون شخص مکاتبه کنند.

برای کسانی که قصد دارند در رشته داروسازی تحصیل کنند، چه توصیه ای میکنی؟

توصیه من به بچه هایی که به داروسازی علاقه دارن این هست که پایه شیمی رو تقویت کنند، چون مشکل زبانی وجود دارد و با حجم زیادی از کلمات تخصصی روبه رو میشن.
در ابتدا سعی کنند معدل بالایی در پیش دانشگاهی و دبیرستان کسب کنند و مخصوصا به امتحانات تشریحی پیش دانشگاهی توجه کنند.

این مصاحبه حدود دی ۱۳۹۸ انجام شده.

برای اطلاع از کلاسهای آلمانی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer