توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

من زهرا هستم و ۲۵ سالمه و دانشجوی سال سوم دندان پزشکی در دانشگاه سیه نا هستم و قبلا در دانشگاه علوم پزشکی ایران علوم آزمایشگاهی خوندم، از سال دوم دانشگاه به فکر مهاجرت بودم و قصدم این بود که برای ادامه تحصیل از ایران برم.
تقریبا در مورد همه کشورها تحقیق کردم تا اینکه ایتالیا رو انتخاب کردم چون همه ی دانشجوها میتونن از بورسیه استانی استفاده کنن و از نظر گرفتن وقت سفارت و اینکه به ایران هم نزدیک است.

برای چندتا دانشگاه اپلای کردم که متاسفانه اکثرا ریجکت شدم چون واحد هایی که من در دانشگاه پاس کرده بودم برای اون رشته ها کافی نبود اما در نهایت از دانشگاه پادوا برای رشته بیوتکنولوژی پزشکی، پذیرش گرفتم.

اردیبهشت ۱۳۹۸ با آزمون آیمت آشنا شدم( آزمون ورودی رشته های پزشکی، دندان پزشکی به زبان انگلیسی) و تصمیمم به طور کل تغییر کرد، به چند دلیل این مسیر رو انتخاب کردم اول اینکه از اول به دندان پزشکی علاقه داشتم و کار عملی رو برخلاف کار تحقیقاتی بیشتر دوست داشتم و اینکه این رشته بازار کار بهتری داره.
آزمون آیمت شامل ۶۰ سوال هوش و منطق، اطلاعات عمومی، زیست، شیمی، ریاضی فیزیک هست. و هر سوال درست ۵/۱نمره مثبت و هر سوال غلط ۴/۰ نمره منفی داره. آزمون هرسال یک بار و در ماه سپتامبر برگزار میشه.
من اسفند آزمون تافل داده بودم و از اردیبهشت تا شهریور مشغول گذروندن طرح بودم و همزمان برای آیمت خوندم. مباحث آزمون تقریبا همون درس های دبیرستان هست و به نظرم ساده تر از کنکوره.
من تقریبا  روزی ۴ ساعت برای آزمون درس میخوندم، بیشترین چیزی که به من کمک کرد، تمرین کردن سوال های سال گذشته بود و تمرکزم را گذاشتم روی مباحثی که میدونستم مهم هستن و ازشون سوال میاد.

 
موسسه ها کلاس آمادگی آزمون برگزار میکنند، ولی من ترجیح دادم که خودم بخونم چون برای من مفیدتر بود و همین رو به بقیه پیشنهاد میکنم.

من زمان زیادی نتونستم درس بخونم ولی به نظرم سطح زبانم و اینکه قبلا برای کنکور خیلی خوب درس خونده بودم بهم کمک کرد تا قبول بشم.
مدارک مورد نیاز اصل دیپلم، اصل پیش دانشگاهی، اصل ریزنمرات چهارسال دبیرستان و مدرک زبان آیلتس (حداقل۶) یا تافل(حداقل ۷۸) یا دولینگو(حداقل۹۰) و شناسنامه متقاضی هست که همه باید به زبان ایتالیایی ترجمه بشه.

هزینه آزمون ۱۳۰ یورو هست و توی کشورهای مختلف برگزار میشه. بچه های ایرانی بیشتر سنتر ترکیه، امارات یا خود ایتالیا رو انتخاب میکنن و جدیدا سنتر آذربایجان هم اضافه شده.
ایتالیا یک بورسیه ای به اسم بورسیه استانی داره که به همه دانشجوها در هر مقطعی تعلق میگیره و فقط باید یک سری مدارک مالی ارائه بدیم تا ثابت کنیم تمکن مالی کافی نداریم و شرط حفظ کردن بورسیه در طول تحصیل پاس کردن واحدهای درسی مون هست.

این بورسیه ۵۲۰۰ یورو سال هست و با برنده شدنش شهریه دانشگاه نزدیک به صفر میشه و بهمون خوابگاه ،و یک یا دو وعده غذا هم میدن اما برای شروع کار بهتره  ۳۰۰۰تا ۴۰۰۰ یورو با خودمون بیاریم.

بدون بورسیه استانی، هزینه زندگی دانشجویی تقریبا ۵۰۰ تا۶۰۰ یورو در ماه میشه.
دانشگاه ها مجموعا ۳۲۲ نفر دانشجوی غیر اروپایی برای رشته پزشکی، ۶۵ نفر برای داروسازی و ۱۵ نفر برای دندان پزشکی ظرفیت دارن. در حال حاضر ۱۳تا دانشگاه پزشکی، ۲ دانشگاه داروسازی و ۱ دانشگاه دندان پزشکی به زبان انگلیسی وجود داره و طول تحصیل برای هر سه رشته ۶ سال هست.

برای اطلاع از کلاسهای ایتالیایی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer