توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه مربوط به تحصیل دندانپزشکی در چین هست.

من ۲۱ سالمه و دو سال پشت کنکور بودم و سال ۹۹ با توجه شرایط پندمیو نحوه برگزاری کنکور که عقب افتاد و ۳۰ مرداد برگزار شد، کنکور دادم .(لازم هست که بگم صبح چهارشنبه، یک هفته قبل از کنکوررییس سنجش اعلام کرد که دوباره زمان کنکور عقب میفته، اما همان روز ستاد مقابله با کرونا اینو تصویب نکرد و گفت کنکور در زمان خودش برگزار میشه… چه حجمی از استرس رو ما همون روز تحمل کردیم)

خلاصه که همون سال من دیگه انتخاب رشته کردم و رادیولوژی روزانه قبول شدم و در طی اون مدت هم تحقیق‌هام رو شروع کردم در موردخواندن رشته دندانپزشکی در خارج از کشوراکثر کشورها رو زیر ذره بین بردم. کشورهای اروپایی، ترکیه، روسیه، امارات، و چین.

اما برای اینکه از تحصیل رایگان و یا از شهریه‌های کم این کشورها استفاده میکردم، باید حتما قبل از ورود به کورس اصلی، زبان اون کشور رو میخوندم که برای من که میخواستم به زبان انگلیسی درس بخونم، اولویت دوم بود.

تا اینکه با ایجنتی که کارهای پذیرش دوستم که مجارستان هست رو انجام داده بود، صحبت کردم و ایشون کشور چین رو بهم معرفی کرد.

راستش اولش خودم اصلا حس خوبی به چین نداشتم اما وقتی بیشتر در موردش تحقیق کردم، فهمیدم یک گزینه ایده آل واسه منه اماهنوز بین ایرانی‌ها مثل روسیه جا نیفتاده.

نظام اموزشی چین بر پایه نظام اموزشی انگلستان هست و رشته های پزشکی و دندانپزشکی و داروسازی بصورت بچلر ، مستر و PhD هست.

طول دوره پزشکی MBBS) ۶) سال و دندانپزشکی BDS ) ۵) سال هست. در نهایت مدرک کارشناسی چین، معادل دکترای عمومی درایران هست و بدون هیچ مشکلی به شرطی که دانشگاهتون مورد تایید وزارت بهداشت ایران باشه، میتونید معادلسازی کنید.

امسال حدود ۵۶ دانشگاه چین مورد تایید وزارت بهداشت ایران بود که این دست شما رو برای انتخاب باز میکند.

تحصیل این رشته ها به زبان انگلیسی و پذیرش هم بر اساس معدل دیپلم و ریزنمرات هست و ازمون ورودی ندارند.

مدرک زبان هم اگر داشته باشین یک پوینت مثبت در روند پذیرش هست اما اگر هم نداشته باشین، دانشگاه یک مصاحبه ویدویی باشما انجام میده و سطح زبانتون رو می سنجد.

حداکثر سن ۲۵ سال و حداقل معدل بالای ۱۷ (اما دانشگاه دالیان تا ۳۰ سال و معدل ۱۴ به بالا هم پذیرش میده)

پس تا اینجا نسبت به اکثر کشورها شرایط ورود خیلی آسان تری داشت اما شاید با خودتون بگید پس سطح دانشگاه های چین پایین و اعتباری ندارد.

اما باید بگم رنک اکثر دانشگاهای چین حدودا بین ۱۰۰ تا ۸۰۰ جهانی هستن و دانشگاهای تاپ چین مثل دانشگاه ججیانگ رنک ۵۲جهانی در رشته پزشکی داره و دانشگاه فودان، پکینگ، شیامن رنک زیر ۱۰۰ جهانی هستن و مدرکی که میگیرید در همه جای دنیا اعتبارداره و شما میتونید در ازمون های USMLE امریکا و کانادا و اروپا و استرالیا شرکت کنید.
( یه نکته ای بگم اینکه میگم مدرکش معتبره یعنی اینکه شما میتونید در این ازمون هایی که بالا اسمشو گفتم شرکت کنید و مدرکتون رو معادلسازی کنید نه اینکه براتون فرش قرمز پهن کنن بگن شما که چین درس خوندین، مستقیم بفرمایید توی امریکا کار کنید! نه؛ اگر برای کار یا ادامه تحصیل وارد یک یک کشور دیگه بشید، اول باید آزمون معادلسازی رو بدید و فرقی هم بین مدرک چین و ایران و المان واسترالیا نیست)

روند پذیرش به این صورت هست که دانشگاهای چین یک سری نماینده یا ایجنت برای کشورهای مختلف بصورت رسمی معرفی میکنن که شما میتونین کارهاتون رو به اونا بسپرین که واستون پذیرش بگیرن.

در ایران هم موسساتی هستن که پذیرش میگیرن اما خب هزینه های بسیار هنگفت ۴۰۰۰ – ۳۰۰۰ دلار و بعضا ۵۰۰۰ دلار بابت ایجنت و کارهای پذیرش میگیرن و بارها ما دانشجویان شاهدش بودیم که با مدرک جعلی دیپلم برای متقاضی پذیرش گرفتن اما بعد ۲-۳سال دانشگاه متوجه شده و اخراجشون کردن و کلا از چین دیپورت شدن.

پس خواهش میکنم کسانی که میخوان برای چین اقدام کنن، کارشون به دست این موسساتی که الان توی اینستاگرام اتفاقا خیلی بُلدشدن، نسپارن چون واقعا ارزش نداره برای پذیرش ساده اینقدر هزینه کنند.

من برای اپلای و پذیرش از طریق یک دانشجوی ایرانی که خودش دندانپزشکی در چین میخوند، اقدام کردم و ۲۵۰۰ دلارحق‌الزحمه گرفت که خب باز هم زیاد هست.

بخاطر همین من و چند نفر از دوستانم که همگی دانشجوی پزشکی و دندان هستیم با دانشگاه صحبت کردیم و بهمون کد معرف دادن که از این طریق بتونیم برای ایرانی‌ها پذیرش بگیریم اما با هزینه خیلی کمتر که کمکی باشه به هم وطن های خودمون.

(ما با کمال میل اطلاعات رو در اختیارشون میذاریم و بهشون مشاوره میدیم china_medu)

هزینه های دانشگاه و زندگی

شهریه دانشگاها از ۲۶ هزار یوان شروع میشه تا ۷۰هزار یوان برای پزشکی و دندان که دانشگاهای مختلف با رنک های متفاوتی هستند.

اما من با دوستانم از دانشگاهای مختلف که صحبت کردم ، بخش اینترنشنال دانشگاهاش تفاوت فاحشی باهم ندارن و ما جزوه‌هامون رو باهم مقایسه کردیم دیدیم که واقعا استادی که توی دانشگاه رنک ۳۰۰ هست با استادی که توی دانشگاه بارنک ۸۰۰ هست چیز زیادتری نگفتند، وتقریبا در حد هم بودند و حتی امکانات آزمایشگاهی، رنگ و برند وسایل هم مثل هم بودند، پس توصیه میکنم دوستان خیلی روی رنک دانشگاه حساس نباشن و واقعا تمام دانشگاه های چین خوب هستند.

هزینه زندگی هم بستگی به شهرش داره و کلان شهرها بالطبع هزینه بیشتری دارن مثل پکن، شانگهای، شیان، هانگژو….. اما شهرهای جنجو، دالیان، شنیانگ، ننتونگ شهرهای ارزونی برای زندگی هستن و با ۱۳۰۰-۱۵۰۰ یوان در ماه میشه یه زندگی دانشجویی خوب داشت و اجاره خونه در این شهرهاخیلی پایین هست اما دانشگاه خوابگاه هم دارد.

من یکسال قبل از اینکه وارد کورس اصلی بشم کلاس خصوصی گرفتم توی شهرمون و خیلی زبانم تقویت شد اما تاثیری توی درس خوندنم نداشت چون درس‌های دندان همشون کلمات تخصصی هستن، که ما حتی پایه‌ایترین کلمات توی زیست دبیرستان بصورت فارسی خوندیم بخاطر همین توی یک درسی مثل هیستولوژی برای من وخیلی از همکلاسی‌هام سخت شد و باید اکثر کلمات رو ترجمه میکردیم چون تخصصی بودن اکثرا اما بعدش راه افتادیم و الان برامون راحت تر شده.

اما من تقریبا ۲ ماه قبل از شروع کورسمون کتاب،  Professional English in use medicine رو گرفتم و خوندم که خب کمک زیادی بهم کرد.

داروسازی بورسیه داره و شهریه شما رایگان میشه اما دیگه هزینه های زندگی با خودتون هست. در مورد پزشکی و دندان هم بورسیه بصورت تخفیف شهریه هست بین ۲۰ تا ۵۰ درصد شهریه رو کاور میکنه که هر چی معدلتون بیشترباشه، مقدار فاندی که میگیرید بیشتر میشه.

اما بعد از تحصیل هیچ تعهد خدمتی ندارید.

زبان تحصیلی شما انگلیسی هست، اما شما از ترم یک زبان چینی هم دارید. باید مدرک زبان چینی تا سطح HSK 4 بگیرید، چون برای دوره اینترنی نیاز دارید که چینی بلد باشید و با بیمار ارتباط بگیرید. اما اصلا از زبان چینی نترسین واقعا سخت نیست و زبان شیرینی هست. من قبل از  شروع کورسمون دو ماه کلاس زبان چینی رفتم، و امتحان HSK2 رو دادم. نمره من ۱۹۷ از ۲۰۰ شد .
البته این امتحان به این خاطر بود که وزارت بهداشت ایران از ۲۰۲۱ شرط مدرک زبان، برای کشورهای مختلف گذاشت که باید قبل از شروع کورس اصلی، مدرک زبان اون کشوری که تحصیل میکنید رو بگیرید برای مثال زبان چینی تا سطح ۲ و کشورهای انگلیسی زبان ایلتس ۵ یا ۶ باید باشد.

برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer