توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه درباره رشته زیست شناسی و مهاجرت به آلمان، ممنون از حدیثه عزیز برای این گفت و گو

لطفا خودتون رو معرفی کنید.
من در شهر برمن آلمان زندگی میکنم. لیسانس و فوق لیسانس زیست شناسی رو به زبان آلمانی خوندم.
سابقه کار تحقیقاتی در اینستیتوی زنکنبرگ
 Senckenberg Institut in Wilhelmshave و اینستیتوی ماکس پلانک دارم.
به عنوان محقق فعلا در اینستیتوی ماکس پلانک مشغول به کار هستم.
کارهایی که تا به امروز انجام دادم:
۱) در اینستیتوی Senckenberg Institut دوسال و نیم کار تحقیقاتی و پایان نامه و دوسالی هست که در موسسه تحقیقاتی Max-Planck Institut Fur Marine Mikrobiologie مشغول به کار هستم.
سال اول کارم در بخش Molekulare Okologie Mikrobielle Genomik und Bioinformatik  و سال دوم کاریم رو در بخش Mikrosensor  کار کردم.
و از آنجایی که جامعه امروز آلمان کمبود معلم در رشته من داره، درخواست برای معلمی در مقطع دبیرستان دادم،که پروسه کاریش کمی طول میکشه. در طول دوران تحصیلم در کتابخونه دانشگاه برمن مشغول به کار دانشجویی بودم.

چطور تصمیم به مهاجرت گرفتید و چه مراحلی رو طی کردید؟
تمام این توضیحات برای ایالت و دانشگاهی که درس خوندم صدق میکنه و دانشگاه با دانشگاه و ایالت به ایالت وضعیت متفاوت است.
از طریق ویزای دانشجویی وارد آلمان شدم. ابتدا به سفارت آلمان در تهران رفتم، و زمانی که من اقدام کردم بخش دانشجویی سفارت آلمان در تهران، خیابان شریعتی، خیابان یخچال، موسسه زبان گوته بود و جویای راه و روش شدم و یک تعدادی بروشور و کتاب به من دادند تا در منزل مطالعه کنم.
برای گرفتن ویزای دانشجویی بستگی به این دارد که از چه مرحله ای شروع کنید.
اگر از صفر شروع کنید و بخواید در آلمان لیسانس بگیرید و دیپلم ایران داشته باشید باید کلیه مدارک دوران ۴ ساله دبیرستان همراه با ریز نمرات رو ترجمه کنید، سپس این ترجمه باید به تایید وزارت علوم و دادگستری برسد. بهتراست که از اصل مدارک کپی و مهر برابراصل زده بشه.
که اگر بخواید برای دیگر دانشگاه ها درخواست بدید، دیگر هزینه ترجمه پرداخت نمیکنید.
قبل از مهاجرت باید در حساب بانکی شما مبلغ ۸۰۰۰ یورو موجود باشه (در اون زمان بانک های ایران و آلمان باهم در ارتباط بودند) و این مبلغ برای تمام افراد خارجی یکسان است.
و زمانی که به آلمان مهاجرت کردید این پول باید بلوکه بشه و اجازه دارید تنها ۶۷۰ یورو ماهانه برداشت کنید. (هزینه های خوراک، بیمه، اجاره خونه و … برای هر یک نفر که در آلمان زندگی میکند تقریبا ۶۷۰ یورو برآورد شده)

آینده کاری زیست شناسی در آلمان به چه صورت است؟
طبق تجربه ای که دارم در اینجا زیاد خوب نیست، به طور کل رشته های علوم پایه برای کار به مشکل برمیخورند. در آلمان صنعت حرف اول رو میزنه مثل مهندسی مکانیک، مهندسی صنعت و …، البته این بدین معنا نیست که اصلا کار نباشد.
نظر شخصی همکارانم این بود که این رشته رو ادامه ندم چون هرزمان پروژه ای باشد، تمام افراد رو به کار میگیرند و اینکه قراردادها دائمی نیست و به همین خاطر من در کنار این کار شغل معلمی رو درخواست دادم، که البته اصلا کار راحتی نیست.

هزینه های تحصیلی در آلمان به صورت هست؟
دانشگاه های آلمان مبلغی رو دریافت نمیکنند، درواقع پولی که از شما گرفته میشه بابت semester ticket از شما گرفته میشه که برای حمل و نقل مثل اتوبوس و یا قطار استفاده میشه و ایالت به ایالت متفاوت است و باید پرداخت بشه که بین ۴۰۰ و ۶۰۰ متغیره.
از لحاظ مالی تا مقطع لیسانس و فوق لیسانس هیچ کمک مالی دریافت نمیکنید و هزینه ها به عهده خود شماست و امکان کار در دوران تحصیل برای دانشجویان خارجی وجود دارد .
اجازه کار برای دانشجویان ۴۰ ساعت در ماه هست و تا ۴۵۰ یورو درماه میشه درآمد داشت.
اجازه کار بیشتر در تابستان و همچنین بین تعطیلات دو ترم داده میشه. در مقطع دکترا میشه بورسیه گرفت.
هزینه بیمه دولتی ماهیانه ۱۸۰ یورو، کسانی که دانشجو هستند میتونن از بیمه خصوصی استفاده کنند که تعرفه کمتری داره، ولی ۸۰ تا ۹۰ درصد هزینه ها بخصوص هزینه های درمانی به عهده خود فرد است.

مدارک مورد نیاز به چه صورت هستند؟
کلیه مدارک زبان آلمانی باید از موسسه گوته باشه، ولی برای یادگیری میشه از آموزشگاه های مختلف مثل دانشگاه تهران، فنی حرفه ای و… استفاده کرد.
برای ورود به دانشگاه حتما باید مدرک زبان DAFیا DSH که سطح هردو C1 هست رو داشته باشید.
 اگر بخواید کالج برید و بعد وارد دانشگاه بشید، باید مدرک B1 از موسسه گوته داشته باشید.
چون دیپلک آلمان بعد از ۱۳ سال داده میشه ، با رفتن به کالج این یک سال باید جبران بشه و افراد خارجی یک سال باید به کالج برن.
اگر کسی از عهده پرداخت هزینه های زندگی در کشور های دیگه برمیاد پیشنهاد من این هست که کشوری رو انتخاب کنند که زبانش انگلیسی باشه، چون پیشرفت از هرلحاظ راحت تر است و زودتر میشه به نتیجه رسید.

مدارک دانشگاه آزاد هم قابل قبوله و بستگی به این دارد که کدوم دانشگاه درخواست بدین. و اینکه اگر بخواید در مقطع لیسانس ادامه تحصیل بدید، حتما باید از دو استاد ایرانی معرفی نامه داشته باشید.
مدرک زبان انگلیسی تافل و آیلتس هم لازم است.
وقت سفارت به صورت آنلاین انجام میشه و فقط میشه یک بار ثبت نام کرد و تمام توضیحات به فارسی در سایت سفارت در دسترس است.

وبسایت رسمی سفارت آلمان : https://tehran.diplo.de/ir-fa/-/2126358

لینک زیر، یک لینک معتبر برای خارجی هایی ست که از دیپلم شروع به درخواست پذیرش میکنند. باید کلیه مدارک مورد نیاز رو به آدرس این اینستیتو بفرستند.

www.uni-assist.de

این مصاحبه حدود دی ۱۳۹۸ انجام شده.

برای اطلاع از کلاسهای آلمانی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer