توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مطلب رو برای دوستانی که دیپلم و یا لیسانس علوم تجربی دارند و خوندن پزشکی، دندان و دارو در آلمان علاقه دارند، توصیه میکنم.

پرنیا جان خودت رو کامل معرفی کن، کی رفتی از ایران؟ قبلش چی میخوندی؟

من پرنیانم، بیست و چهار سالمه و ترم پنجم پزشکی دانشگاه هایدلبرگ آلمانم.

از سال ۲۰۱۵ آلمانم و قبلش چهار ترم دانشگاه ایران کارشناسی گفتار و زبان ( گفتار درمانی ) خوندم .

من بعد از کنکور تصمیم گرفتم برای خوندن پزشکی بیام آلمان و اول کالج بگذرونم. واسه همین کنکور سراسری انتخاب رشته کردم  و فردا ی روز تصمیم گیری هم کلاس زبان آلمانی رو از صفر شروع کردم.

چطور آلمانی خوندی؟ از کدوم موسسه؟ چطور پیشرفت کردی توی آلمانی؟ درس های این زبان برات سخت نیستن؟

دو سال کنار درس و دانشگاه، تو موسسه گوته تهران زبان آلمانی خوندم ومدرک B2 رو گرفتم و با پذیرش امتحان ورودی کالج درخواست ویزای دانشجویی دادم.
برای زبان خوندن راستش راه کار خاصی ندارم، من خودم بیشتر سر کلاس یاد میگیرم و خونه هم فقط مشق ها رو لحظه آخری حل میکردم و اهل زمان زیاد گذاشتن رو زبان نبودم.

کل سال ۲۰۱۶ رو هامبورگ کالج گذروندم و بعد برای ترم تابستان اپلای کردم. مشکل ترم تابستان این که تعداد خیلی کمی دانشگاه پزشکی ارائه میدن بنابراین شانس کم تر است و من برای انتخاب دوم یعنی داروسازی هم اپلای کردم که از بین پذیرش ها، داروی شهر بن رو انتخاب کردم.

چرا داروسازی رو رها کردی؟

از طرفی به داروسازی علاقه داشتم و از طرفی دلم هنوز پزشکی میخواست، با گذشت یه ترم برام روشن شد که نمیتونم با داروسازی و کار تو داروخانه کنار بیام و این خواسته ی قلبیم نیست، این طوری شد که من تو بازه ی زمانی اپلای برای ترم زمستون برای همه ی دانشگاه های آلمان واسه پزشکی اپلای کردم و پزشکی هایدلبرگ قبول شدم و از اون موقع در حال تحصیل تو رشته مورد علاقه ام هستم.
 از خوبی های کالج این هستش که برای درس خوندن به آلمانی کاملا آمادت میکنن و محیط دانشگاه و درس ها خیلی ترسناک نیستن نسبت به کسی که مستقیم وارد دانشگاه میشن و از طرفی هم کالج سختی های خودش رو داره و بعضی کالج ها از قصد نمره ی خوب به بچه ها نمیدن و الکی سختگیر هستند.

راه ورود بچه هایی که لیسانس دارن به پزشکی آلمان چیه؟ راه ورود بچه هایی که دیپلم دارن چی؟

برای ورود به پزشکی دو راه است یا کالج گذروندن یا ورود مستقیم.

کالج برای کسانی است که دیپلم و پیش دانشگاهی دارن (۱۲ سال مدرسه) و پذیرش یک رشته تجربی در کنکور سراسری.
 اون موقع میتونن پذیرش امتحان ورودی کالج بگیرن که معمولا زبان آلمانی و ریاضی و از این طریق ویزای دانشجویی بگیرن و بیان آلمان و باید امتحان ورودی رو قبول شن تا بتونن وارد کالج بشن کالج یک ساله اس و پنج درس ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست، آلمانی، به زبان آلمانی تدریس میشه و امتحان ها تشریحی هستند مثل امتحان نهایی داخل ایران و سطح شون هم در حد دبیرستان و پیش داخل ایران و گاهی هم بالاتره (مثلا بعضی مبحث ها ما تو دبیرستان نداشتیم)
آخر کالج هم از هر پنج درس یه امتحان جداگانه میگیرن نمره ها با هم جمع میشه و میانگین آنها نمره ی کالج است.
نمره ی کالج پنجاه درصد و نمره ی دیپلم و پیش ایران هم پنجاه درصد نمره یکل رو تشکیل میده که میشه باش برای پزشکی و رشته های مربوط به اون اپلای کرد.
اگر کسی امتحانات رو قبول نشه چه راه حل هایی به جز پزشکی پیش رو داره؟ هر دانشگاهی قوانین امتحان خودشو داره، مثلا هایدلبرگ کلا سه بار اجازه ی امتحان دادن در هر درسی رو میده، بار سوم قبول نشیم دیگه اجازه ی خوندن در سراسر کل آلمان نداریم. بعضی دانشگاه ها چهار بار یا شش بار است.
تا جایی که میدونم میشه تا قبل از خوندن سه ترم از رشته، اون رشته رو تغییر داد.

آیا شرایط سفارت تغییری کرده؟! آیا نوبت گرفتن یا مصاحبه تغییری کرده؟ آیا بچه ها برای مهاجرت به یه آژانس شخص سوم نیاز دارن؟
زمانی که من وقت سفارت گرفتم باید از سه ماه قبل اقدام میکردن الان وقت ها یک سال و گاها بیشتر طول میکشه و باید بچه ها تو سایت سفارت ببینن و برای همین زبان خوندن و اپلای کردنشون رو هم با توجه به وقت سفارتشون تنظیم کنن.
من خودم همه ی کارهای مهاجرت رو به تنهایی و با گشتن تو اینترنت انجام دادم و به نظرم کاملا شدنیه و حتما نیازی به شخص سوم نیست ولی اگر فرد قابل اعتمادی میشناسن میتونن از راهنمایی هاش کمک بگیرن یا کار پروسه پذیرش و ویزا رو به اون فرد بسپرن، ولی همونجور که گفتم باید اول از اینکه او فرد قابل اعتماده مطمئن بشن
نمره ی دیپلم و پیش چند باید باشه ؟
در کل باید بالا باشه، برای پزشکی بالاتر و دندان کمی پایین تر اما پذیرش برای دندان کمتر از پزشکی است، بعدی دارو با پذیرش بیشتر و نمره کمتر.
معدل خوب در آلمان ۰/۱ معادل ۲۰ در ایران است ولی حتما نباید نمره همین باشد من خودم با ۲/۱ پزشکی هایدلبرگ قبول شدم. از طرفی هم دقیق نمیشه گفت با یه نمره کجا رو قبول میشی، مثلا من خودم بهترین دانشگاه رو قبول شدم اما دانشگاه های ضعیف تر رو با این نمره قبول نشدم. اگر نمره ی بالای ۳/۱، ۲/۱، ۱/۱، ۰/۱ باشد احتمال قبولی هست ولی بستگی به افراد اقدام کرده در ترم و… دارد ۰/۱ معمولا خیلی جاها قبول قبول میشه و به ترتیب احتمال کمتره.
هزینه دانشگاه معمولا ترمی ۱۷۰-۲۰۰ یورو تا ۵۰۰ یورو برای دانشگاه دولتی و ارزان ترین دانشگاه ۱۷۵ یورو است، شهریه برای دانشجویان خارجی و آلمانی برابر است.

زمستان ۲۰۱۷ ایالت گوتنبرگ برای دانشجویان خارجی ۱۵۰۰ یورو هزینه بیشتر گذاشت تنها ایالت که پول جدا برای خارجی ها میگیره گوتنبرگ هستش که شامل دانشگاه های فرایبورگ، هایدل برگ، مافریم و اولم
برای پزشکی توی آلمان برای فاند نمیدن هزینه ترم جدا از تمکن مالی ۱۰۰۰۰ یورو هست.
یک سری کمک هزینه مالی هست که احتمال گرفتنش کمه، اما بعد از اشتغال به تحصیل باید اقدام کرد .
برای هر دانشگاه شرایط فرق داره، مقدار فاند چند صد یورو هستش و احتمال گرفتنش خیلی کم تر است پس خیلی روش حساب باز نکنین.
شرط معدل برای دوره های مختلف فرقی نداره (کالج،لیسانس،دیپلم) بعضی جاها ۳۲ واحد بعضی جاها ۳۶ واحد باید پاس شده باشه تو اون دوره که میخواد بعدش اپلای کنه.
بعد از دانشجویی ۶ ماه وقت برای کار پیدا کردن هست تا ویزای کار بگیریم و معمولا بعد از ۸ سال پاسپورت آلمانی میدن.
همه ی دانشگاه ها پزشکی آلمان مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستن، فقط وقتی برمیگردن ایران باید مراحل اداریش رو تو وزارت بهداشت طی کنن. این در مورد تحصیل پزشکی عمومی تو آلمانه. برای تخصص قضیه فرق میکنه.
نمره ی دانشگاهی که توی ایران خوندیم در صورتی که بیش از اون ۳۶ واحد (یا ۳۲ واحد) باشه و دیپلم و پیش دانشگاهی “نمره ی کل” رو تشکیل میدن که باهاش اپلای میکنی. مهم ترین فاکتور هم همین نمره هست.
تا حالا نشنیدم رزومه ی تحقیقاتی برای پذیرش پزشکی مفید باشه ولی اگر دارن، ضرر نداره، اون رو هم تو رزومه بنویسن و واسه دانشگاه بفرستن.
هر دانشگاهی به جز نمره ی کل و مدرک تست آس (مثل تست هوش) موارد دیگه ای رو هم در نظر میگیره که واسه هر دانشگاهی متفاوته و توی سایت هر دانشگاهی هم نوشته چی براشون مهمه، واسه همین باید گوگل کنند.

۱۰۲۳۶ یورو پول تمکین مالی دانشجوهاست که برای گرفتن ویزا لازم دارن و هر سال هم باید این پول رو به اداره اتباع خارجی نشون بدن تا ویزاشون تمدید بشه.
یه راه دیگه ی تمکین مالی این است که یه ضمانت از فردی در آلمان که با حقوق خیلی خوب کار میکنه و مالیات میده داشته باشن که اون موقع نیازی به این ده هزار یورو نیست. ضمانت نامه رو فرد ضمانت کننده با ارائه ی فیش حقوقی چند ماه گذشته و مدارک دیگه به اداره اتباع خارجی شهر محل زندگی خودش میگیره.

(این مصاحبه حدوداً در آبان سال ۱۳۹۸ انجام شده.)

برای اطلاع از کلاسهای آلمانی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer