توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه در رابطه با رشته پزشکی در کشور اتریش هست.
و ممنونیم از صبا عزیز که با حوصله به سوالات ما پاسخ دادند.

لطفا خودتون رو معرفی کنید و درباره شرایط کاری خودتون توضیح بدید.
من از ۱۵ سالگی همراه با خانوداه به اتریش مهاجرت کردیم و چهارسال دبیرستان رو در اینجا گذروندم در حال حاضر سال اول پزشکی دانشگاه وین هستم.
دانشگاه وین در رنکینگ دانشگاهی دنیا، رتبه ۲۴۶ هست و از ویژگی های خوب این  دانشگاه میشه به این نکته اشاره کرد که دانشجویان به تکنولوژی روز دنیا دسترسی دارند و میتونند بعد از گرفتن مدرک به کشورهای مجاور برن و کار کنند.برای مثال سوئیس، بهترین مراکز درمانی و دانشگاه رو در دنیا داره و زبان آلمانی یکی از زبان های رسمیشون هست، یک مقصد قابل توجه است.
تمام ما باید آزمون medat رو بگذرونیم تا وارد رشته پزشکی بشیم. این آزمون در چهارشهر وین، گراتز، اینسبورگ و لینز برگزار میشه. که با هزینه ثبت نام ۱۱۰ یورو میشه. و از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر طول میکشه. این آزمون شامل سوالات ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست و سوالات هوش و حافظه است.

درباره پذیرش دانشگاه اطلاعاتی دارید؟
اگر کسی دیپلم کشور اتریش رو نداشته باشه باید دوسال کالج بره. اگر لاتین نخونده، باید کورس های لاتین رو هم بگذرونه.بزرگترین چالش برای بچه ها زبان آلمانی ست. اتریشی ها، آلمانی صحبت میکنند و کسانی که بخوان دانشگاه برن باید B2 یا C1 داشته باشند. و توصیه میکنم در ایران، زبان آلمانی رو تقویت کنند.
البته مقاطعی هم در دانشگاه هست که کاملا به زبان انگلیسی. مثل پست داک یا ریسرچ میتونه به انگلیسی باشه.
برای این موارد البته باید رزومه خوبی داشته باشید، با یک استاد که فیلد کاری مشابه دارید از طریق ایمیل مکاتبه کنید. اگر استاد کار شمارو قبول کرد، با توجه به سهمیه ای که برای گرفتن دانشجو و دستیار دارد، به شما توی دانشگاه پذیرش میدن و البته در این جور موارد، حقوق هم دارد و بچه ها میتونن ویزای تحصیلیشون رو به ویزای کاری تغییر بدن.

پزشکی و دندان هم برای پست داک جای کار داره ولی معمولا شانس مهندسی ها در این زمینه بیشتر است، و مهم این است که اون استاد شمارو قبول کنه.

هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در اتریش به چه صورت است؟

هزینه تحصیل برای شهروند اروپایی ۳۲۰ یورو در هر ترم و غیر اروپایی ۷۲۶ یورو هست.
هزینه خوابگاه بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ یورو در ماه و خوراک و پوشاک ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو تقریبا حساب میشه.

نحوه تبدیل مدرک پزشک عمومی ایران در کشور اتریش به چگونه ست؟
برای کسانی که در ایران پزشکی خوندند و مدرک عمومی دارند، علاوه بر داشتن مدرک زبان C1 باید یک سری امتحان رو پاس کنند. اسم این آزمون
 ÖÄK PRÜFUNG ARZT FÜR ALLGEMEINMEDIZIN
که  250 سوال دارد و در زمینه جراحی، زنان و زایمان و روانکاوی ست.
و علاوه بر اون
Hygiene and preventive medicine, Epidemoiologie and Social medicine, medicines rights

و آزمون دیگری به نام Rezeptierkunde، که به زبان فارسی به معنای هنر نسخه نویسی است.
دانشگاه های اتریش فقط دانشگاه های دولتی ایران رو قبول دارند. شما باید رزومه کاری و تحصیلی خودتون رو به دانشگاه ارائه بدین و بعد از اینکه در امتحانات قبول شدید، واحد تئوری و عملی بهتون ارائه میشه و شما اجازه طبابت میگیرید.

مهاجرت درحال حاضر بسیار سخت شده و بستگی به نوع ویزا شما دارد. برای ویزای تحصیلی معمولا به سایت دانشگاه مقصد مراجعه میکنید و هر دانشگاهی قسمتی مربوط به دانشجویان بین الملل دارد و شما میتونید اپلیکیشن رو پر کنید.
مهم نیست چندسال دارید یا مشغول چه کاری هستید، مهم این هست که دلیل خوب و واقعی برای اومدن داشته باشید، و به زبان انگلیسی و آلمانی مسلط باشید تا بتونید سایت رو بخونید و مطالعه کنید. دانشگاه اگر صلاح دید به شما ویزا میده و با همون پذیرش میتونید از سفارت ویزا بگیرید.

نکته مهم این هست که به غیر از پزشکی و دندان و یک سری رشته های تاپ مهندسی، در اتریش برای دیگر رشته ها در دانشگاه کنکوری وجود نداره و بعضی ها با لیسانس یک رشته شروع میکنند و اگر پشیمون شدند، به یک رشته دیگر تغییر میدن.

این مصاحبه حدودا در دی ۱۳۹۸ انجام شده.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer