توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس lifearound_me_ آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه مربوط به تخصص پزشکی و تبدیل مدرک پزشکی عمومی ایران در آلمان هست.

لطفا خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید چطور شد تصمیم به مهاجرت گرفتید و چرا آلمان رو انتخاب کردید، از سال چندم پزشکی برای این تصمیم تلاش کردید؟

اینکه چطور شد که من تصمیم گرفتم بیام آلمان، به این صورت بود که من در دوران تحصیلم تصمیم به مهاجرت داشتم و نمیخواستم که در ایران تخصصم رو بگیرم؛ بنابراین از همون اوایل پزشکی عمومی سعی کردم که تکست بوک ها رو به زبان انگلیسی مطالعه کنم چون میخواستم که به کشور های انگلیسی زبان مهاجرت کنم. (آمریکا به هیچ عنوان در برنامه ام نبود چون میدونستم برای گرفتن ویزا همراه با مشکل خواهد بود و اینکه ممکن بود خانوادم رو به مدت طولانی نتونم ببینم ؛ مثل بعضی از بچه ها که برای کلاس های کاپلان ثبت نام کرده بودن اما ویزاشون نمیومد. برای همین من کلا دورش رو خط کشیدم. )

اما با تماس یکی از همکارانم متوجه شدم که آلمان شرایط اقامتی پزشکان رو مقداری تسهیل کرده؛ به همین خاطر با دوست دخترم تصمیم داشتیم با هم مهاجرت کنیم صحبت کردم و قرار شد که مهاجرت کنیم به آلمان.
در کل آلمان هیچ وقت تو گزینه هامون نبود تعداد معدودی از بچه ها که آلمان بودن، اطلاعات فوق العاده غلطی میدادن و از اونجایی که من قضیه اقامت خیلی برام مهم بود، میخواستم اقامت خیلی مطمئنی رو از کشور مد نظرم بگیرم و بعد ها متوجه شدم که حتی اگر ۲ سال قبل تر هم برای آلمان اقدام میکردیم، هیچ مشکلی پیش نمیومد.
ما سریع  مسیرمون رو عوض کردیم و یک هفته بعد از پایان طرحمون شروع کردیم به مطالعه ی کتاب های آلمانی و از استرالیا صرف نظر کردیم چون زمان استرالیا سخت تر شده بود چون هم دلار ۳-۴ برابر شده بود و هم اینکه دوستانمون در استرالیا گفتن با توجه به سخت تر شدن شرایط باید چند ماهی از پس اندازتون خرج کنید و شرایط پذیرش سخت تر شده بود.
از این طرف هم آلمان یک کشور پیشرفته و اروپایی بود و خب چرا که نه !

مزیت آلمان برای من و دوست دخترم این بود که نزدیک بود به ایران و هم اینکه میشد از همون ابتدا مستقیما وارد تخصص شد و اینکه این امکان بود که رشته تخصصی رو تقریبا بنابر سلیقه خودمون انتخاب کنیم و اگر با علایق و توقعاتون رو براورده نمیکرد، این امکان بوده رشته تخصصی رو تغییر بدیم.

چطوری زبان آلمانی مسلط شدید و چه مسیری رو طی کردی؟

ما با جدیت شروع کردیم به خوندن زبان آلمانی و بعد از مدت کوتاهی تونستیم امتحان B2 زبان آلمانی رو بدیم که در واقع حداقل زمان برای مدرک مورد نیاز جهت ورود به سیستم پزشکی بود.
پیدا کردن تسلط در زبان آلمانی بسیار سخته و اون چیزی که خود من به عنوان تسلط بر زبان آلمانی توی ذهنم هست، بسیار فاصله داره از چیزی ک خودم الان صحبت میکنم هر چند بقیه میگن خیلی خوب صحبت میکنم اما خودم دوست دارم همون طور که به زبان انگلیسی تسلط داشتم، به زبان آلمانی هم داشته باشم ؛ درحال زبان بسیار پر تکلف و دشواری هست و برای تسلط پیدا کردن بر اون، خیلی باید کتاب و مجله و روزنامه خوند و لغات و گرامرشون رو بیرون آورد و تکرار و تمرین مداوم داشت و جمله ها رو تکفیف کرد. تلویزیون و سریال هم کمک کننده است ؛ در کل نمیشه من توی محیط قرار بگیرم، یاد میگیرم ؛ هر چند یه سری چیز ها رو آدم یا میگیره اما باز هم بسیار دشواره

نحوه گرفتن ویزاتون و نوبت سفارت چطور بود؟ خودتون اقدام کردید یا از جایی کمک گرفتید؟

بعد از شرکت در امتحان B2، شروع کردیم به اپلای کردن و درخواست پذیرش برای بیمارستان های مختلف فرستادیم ؛ من خودم بالای ۱۰۰۰ ایمیل از ایران فرستادم و بعد از ایمیل ها، زنگ میزدم و با آلمانی دست و پا شکسته ای که اون موقع بلد بودم، خودم رو معرفی میکردم و ازشون میخواستم که اون معرفی نامه ای که به صورت ایمیل فرستاده شده رو ببینن که البته خیلی هم موثر بود.
هم خودم هم دوست دخترم چندین پذیرش گرفتیم که بریم اونجا مصاحبه و دوره ای hospitation بگذرونیم که به این معنی بود که بریم اونجا بمونیم و توی بخش و بیمارستان، هم ما کارشون رو ببینیم و هم اونا ما رو ببینن ؛ و در نهایت بهمون بگن که ایا ما رو میخوان یا نه.

متاسفانه به علت شرایط سفارت و اینکه ما میخواستیم با ویزای شینگن و توریستی بریم، سفارت بدون هیچ دلیلی ویزا های ما رو reject کرد (من دو بار و دوست دخترم یک بار ) و به این ترتیب ما دو سال منتظر یک ویزا موندیم.

نهایتا یکی از دوستانم در آلمان برای سفارت ایران نامه نوشت و من تونستم اینجا از سفارت آلمان در ایران، ویزای شینگن بگیرم و توی آلمان ۲-۳ جا مصاحبه کردم و تونستم پذیرش تخصص جراحی بگیرم.

زمانی که وارد آلمان شدم، شرایط طوری بود که تونستم کار و position جراحی بگیرم و ویزام رو از شینگن و توریستی به ویزای اقامت موقت تبدیل کنم.
پس اول با پیدا کردن کار، ویزای موقت به شما میدن و با گذشت ۲۱ ماه کار مداوم در آلمان، ویزای موقت شما به ویزای اقامت دائم تبدیل تبدیل میشه.

بارها به بچه هایی که از خود من سوال میپرسن، گفتم که داشتن مقاله برای position اول هیچ نقشی نداره. برای پذیرش در آلمان مقاله مهم نیست و باید چند مرحله طی بشه که توی اونها مقاله هیچ نقشی نداره.

حداقل مدرک زبان آلمانی B2 ست و در آلمان باید زبان تخصصی پزشکی رو به آلمانی امتحان بدن و اینکه مدرکش رو معادل سازی کنند؛ که هیچ کدوم از این مراحل مطلقا به سابقه کاری و داشتن مقاله مرتبط نیست.
بعد از اینکه وارد آلمان شدند، اگر خواستند وارد مقوله های پژوهشی بشن، امکانش هست که بتونن از سوابق پژوهششون استفاده کنند.
ریزنمرات هم هیچ اهمیتی ندارد، در واقع برای گرفتن مدرک پزشکی عمومی در ایران پاس شدن همه دروس لازم هست که کفایت میکند.

برای امتحان زبان عمومی آلمانی و گرفتن مدرک B2، من حدودا سه ماه و نیم وقت گذاشتم که البته کاملا فشرده بود و حدود ۸۰ درصد مواقع رو در حال خوندن زبان بودم؛ پیشنهاد نمیکنم که کسی با این فشار مطالعه کند اما اگر کسی بخواد، امکان پذیره. در کل پروسه ای هست که حدود ۶ ماه الی ۱سال زمان میبره.
کتابی که من برای زبان عمومی آلمانی مطالعه کردم، کتابی بود به اسم Berliner Platz؛ درحال حاضر موسسه های مختلف کتاب های خودشون رو معرفی میکنند که البته فرقی نداره و فقط باید خوند.

زمانی که من به آلمان اومدم، امتحان تخصصی پزشکی آلمانی، لازم نبود اما در یکی دوسال اخیر به شکل ضروری شده؛ زمانی که ما به آلمان اومدیم، مدرک زبان B2 از موسسه گوته در تهران کافی بود و بعد از اون اجازه کار موقت داده میشد که باید در اون مدت مدرک رو معادل سازی میکردیم.

در آلمان مدرک پزشکی عمومی ایران باید معادل سازی بشه؛ یعنی تمام مدارک مربوطه که چک لیستش در سایت نظام پزشکی تمام ایالت ها و همچنین خود من هست باید آماده بشن و به نظام پزشکی ارائه بشن که معمولا ناقص هستند، چون مدارک پزشکی عمومی ایران با آلمان تطابق نداره و یک سری کم و کسر داره.
که برای حل آن دو راه وجود داره:
یکی اینکه تمام مدارکی که نظام پزشکی از شما خواسته رو آماده و ترجمه کنید و مدرکتون رو بدو ندادن امتحان معادل سازی کنید که البته راه سخت و وقت گیری هست.
راه دوم هم ثبت نام و شرکت برای معادل سازی هست، که البته به نظرم خیلی بهتر است و حتی باعث میشه شما همه دروس رو به زبان آلمانی دوره کنید و در نتیجه کار کردن برای شما راحت تر خواهد شد.
برای آماده شدن برای امتحان معادل سازی که یک امتحان شفاهی هست که در نظام پزشکی ایالت برگزار میشه.

(این مصاحبه حدود آذر سال ۱۳۹۸ انجام شده.) برای اطلاع از کلاسهای آلمانی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer