سوالی که اکثر ما بعد از فارغ التحصیلی با آن مواجه می‌شویم.

انگار در دوران عمومی فقط می خواهیم که آن دوره تمام شود و ما به طرح یا سربازی وارد شویم. اما این سوالی است که همه ما را درگیر خواهد کرد. 

شرایط عمومی دندانپزشکی در ایران تغییر کرده. در سالهای قبل، اگر فردی به عنوان دندانپزشک عمومی چند سال کار می کرد، به سطح خوبی از رفاه اجتماعی و مالی می رسید، اما امروزه شرایط اینطور نیست. همچنین انگار برای نسل ما فقط رفاه مالی و اجتماعی مهم نیست و پارامترهای دیگری نیز برای ما زندگی مطرح می باشند که نمیتوانیم آنها رو نادیده بگیریم.  

بیاید با هم بررسی کنیم: قدم اول مهم ترین قدم است؛ تکلیف را با خودتان مشخص کنید.  آیا شما می خواهید دندانپزشکی باشید که در تمام زمینه‌ها کار می کنید یا فقط ترجیح می‌دهید در یک حیطه کار کنید؟  

آیا قصد دارید مطب داشته باشید یا میخواهید در کلینیک کار کنید؟ آیا علاقه مند به کار آموزشی در حیطه دانشگاه هستید؟ آیا علاقه مند به کار مدیریتی در حیطه درمان هستید؟  

امروزه دوره های مختلف مثل اندو ترمیمی زیبایی ایمپلنت و… باعث می‌شود که شما مباحثی فراتر از دوران عمومی دانشگاه یاد بگیرید، اما در نظر داشته باشید که با گذراندن دوره تخصص با چالش‌هایی روبه‌رو می‌شوید که شما را از تمام دوره هایی که می گذرانید علمی‌تر و عملی تر بار می آورد. حالا سوال اساسی این است اگر قصد رفتن از ایران را دارید چرا تخصص بخوانید؟  

اگر مطمئن هستید که قصد مهاجرت دارید بهتر است تخصص نخوانید. پروسه خواندن برای رزیدنتی دندانپزشکی پروسه ی طولانی سخت و نفس گیرتر است. هر سال کمتر از ۳۰۰ نفر در رشته‌های مختلف در آزمون تخصص دندانپزشکی ایران قبول می شوند و رقابت سنگینی وجود دارد. همچنین بعد از تخصص باید دوره طرح آن را بگذرانید.

قضیه را سخت و پیچیده نکنید. اگر می‌دانید که در نهایت میخواهید مهاجرت کنید زبان بخوانید، چرا که زبان مسئله اساسی گروه های درمان از جمله دندانپزشکی است. یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما دندانپزشکان با آن روبرو هستیم تسلط ناکافی به زبان است و مشکل بزرگتر ما این است که متاسفانه از خواندن زبان فرار می کنیم و در حقیقت از روبرو شدن با ضعف زبان خود میترسیم. 

مثالی که وجود دارد این است: زمانی که میخواهیم درباره مهاجرت سرچ کنیم به چند سایت فارسی وارد می‌شویم و با توجه به آن سایت ها، شروع به تصمیم گیری میکنیم. اگر زبان بدانیم، در منابع اصلی سرچ میکنیم خودمان می فهمیم که چه چیزهایی نیاز داریم. هزینه زندگی ما چگونه است آیا می‌خواهیم مستقیماً برای تخصص اپلای کنیم یا نه می‌خواهیم مدرک عمومی را تایید کنیم یا وارد یک دوره مستر شویم.   

مواردی نیز وجود دارد که فرد در ایران تخصص می خواند و بعد از تخصص به این فکر می‌کند که حالا وقت مهاجرت است. شاید از لحاظ زمانی چند سال فرد را به عقب بیاندازد اما او را در یک فیلد شاخص کرده و فرصت غنی کردن رزومه ریسرچ را به وی میدهد. در نهایت هر راهی را که انتخاب می کنید مستمر ادامه دهید. هیچ موفقیتی یک شبه به دست نخواهد آمد.  

به قلم دکتر شیرین مرزوقی

دندانپزشک و مشاور تحصیلی و برنامه ریزی درسی دوره عمومی و تخصص دانشجویان دندانپزشکی

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer