خودتون رو کامل معرفی کنید؟

من شیوا هستم و ۲۸ سالمه. لیسانسم رو از دانشکده بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی گرفتم، سپس بلافاصله مدیریت کارآفرینی گرایش بین الملل در دانشگاه تهران قبول شدم.
یکسال و نیم در شرکت بیمه کار کردم و حس کردم که من آدم اینکار نیستم.
درس خوندن رو دوست دارم و نمیخوام در ایران بمونم. پس برای دکترا در دانشگاه های آمریکا و کانادا اقدام کردم.
درحال حاضر سال دوم دکترا در رشته بیزنس گرایش مارکتینگ هستم.

کار خوبی که تونستم انجام بدم این بود که دوست پسرم رو که الان همسرم هستند به اینجا بیارم.

در مورد ویزای همراه و اینکه چطور این کار رو انجام دادین توضیح میدین؟

من زمانی که برای مهاجرت اقدام کردم ۱۰ سال بود که وارد رابطه شده بودم. از اونجایی که هیچ اطلاعاتی درمورد ویزای همراه و اینکه چطور میشه این کار رو انجام داد نداشتم، به تنهایی به کانادا اومدم. بعد از مدتی که یک مقدار جا افتادم و آشناتر شدم تصمیم گرفتم ببینم چطور میشه همراهم رو به اینجا بیارم.
در همین حین وقتی داشتم سایت cic.gc.ca رو مطالعه میکردم، متوجه شدم که این سیاست کانادا است که خانواده ها رو از هم جدا نکنه و این نکته شامل مهاجرین هم میشه.
شرایط ویزای همراه برای مادر، پدر، مادربزرگ، پدربزرگ، همسر و پارتنر میشه. زمانی که من شرایط پارتنر رو مطالعه کردم، دیدم خیلی شرایط پیچیده ای میخواد که ما نداریم در نتیجه تصمیم گرفتیم ازدواج کنیم و از اون طریق برای ویزای همسرم اقدام کنم.

باتوجه به رابطه ۱۰ ساله ما مشکلی از طرف خانواده ها وجود نداشت و من در تعطیلات ژانویه، ۴ ماه بعد از مهاجرتم، برگشتم ایران و عقد کردیم و مجددا شروع کردم به اقدام برای ویزای همراه.

دغدغه من و همسرم این بود که فاصله بین عقد و اقدام برای ویزای ما خیلی کوتاه بود (۴ ماه) چون روی این مساله که افراد به صورت سوری با ویزای همراه به کانادا بیان خیلی حساس بودن، من در داخل letter of explanation کامل توضیح دادم و عکس های عروسیمون و ۱۰ سال قبل رو فرستادم و خداروشکر قبول کردند، همسرم با ویزای همراه به کانادا بیاد.

ویزای همراه چه ویژگی هایی داره؟
ویزای همراه کانادا از آمریکا خیلی بهتره، چون تا جایی که میدونم برای آمریکا نه اجازه کار داره و نه تحصیل.
اما ویزای همراه کانادا work permit همراهش است، یعنی همانطور که در نامه مینویسیم، همراه برای حمایت مالی و عاطفی با ما میاد و به این دلیل ویزای توریستی برای همراه اکثرا ریجکت میشه، چون بدون اجازه کار عملا همراه از نظر مالی سربار فرد میشه.

در کل میتونم بگم ویزای همراه کانادا نسبت به دیگر کشورها، منطقی تر و عقلانی تر است.
همراه میتونه در اینجا فول تایم کار کنه و طول مدت ویزا و زمان تمدید برابر با ویزای من است.

چطور اپلای کردید و ویزا گرفتید؟
همانطور که گفتم من در بیمه ملت کار میکردم و حقوق خوبی داشتم، ولی آنطور که باید من رو راضی نمیکرد و شغلی که داشتم رو دوست نداشتم.
درنتیجه استعفا دادم و پایان نامه ام رو که خیلی وقت بود کنار گذاشته بودم، دفاع کردم و این پروسه رو به اتمام رسوندم.
پایان این پروسه مصادف با مهر ماه بود و من تا دی ماه باید امتحان میدادم که بتونم برای ترم جدید اپلای کنم اولین امتحان تافل که تایم خالی داشت بهمن بود، نرسیدم و موندم برای سال بعد.
دو بار امتحان تافل و GRE شرکت کردم، چون امتحان سختی بود و بار اول نتیجه مطلوب رو کسب نکردم.
برای آزمون اول کلاس نرفتم و self-study بود، اما برای بار دوم کلاس شرکت کردم.

برای recommendation letter هم از اساتید نامه گرفتم و خیلی خوب همکاری کردند. برای ۷ دانشگاه آمریکا و یک دانشگاه کانادا اپلای کردم و از همان دانشگاه کانادا admission گرفتم. ولی من با هیچ استادی کانکت نشدم و اصلا زمان کافی برای این کار نداشتم. با این وجود زمانی که برای Mcmaster داشتم اپلای میکردم، گفته بود که اسم سه استاد که قصد دارید سوپروایزر شما باشند رو بنویسید.

دانشگاه من Mcmaster در ایالت اونتاریو است. رنک ۴ در بین دانشگاه های کانادا دارد و در ایرانیان زیادی در این دانشگاه تحصیل میکنند. شما باید تلاش کنید و با شرایط جدید خود را وفق دهید.

علتی که من کانادا رو انتخاب کردم این بود که برای رشته من که بیزنس است، مقالات معتبر بیشتری وجود دارد و ضمن اینکه دانشگاهی میخواستم که صد در صد فاند دانشجوهای PhD رو تامین کند و نمیخواستم جدا برای scholarship اقدام کنم.

درمورد زبان و اینکه هر دانشگاه چه مدرکی رو قبول میکند توضیح میدی؟
خب هر دانشگاهی متفاوت است. اینجا اکثر business school مدرک GRE یا GMAT میخواهند. به دلیل تحریم، آزمون GMAT برگزار نمیشود، ما فقط ناچاریم آزمون GRE شرکت کنیم که بعضی از دانشگاه ها قبول میکنند و بعضی هم نه؛ برای دانشگاه هایی که قبول نمیکنند میشه مکاتبه کرد و شرایط رو توضیح داد که گاهی قبول میکنند و گاهی هم میگن که میتونی اقدام کنی ولی کسی رو که GMAT دارد نسبت به شما در اولویت قرار میدن.
نمره GRE فقط در قسمت کوانت بود که ۸۰ درصد مینیمم لازم داشت و برای تافل هم حداقل نمره ۱۰۰ بود اما برای ایلتس در جریان نیستم.

سابقه کار بیمه آیا کمکی به شما کرد؟
از نظر تکنیکال خیلی نه چون نمیخواستم بیمه رو ادامه بدم. ولی علاوه بر اساتیدم، رئیس من در بیمه recommendation letter نوشت و خیلی از ایشون ممنونم.

امکانات دانشگاه مک مستر به چه صورت است؟
به دانشجویان graduated خوابگاه تعلق نمیگیرد. اما مشکلی نیست چون میتونید با چند نفر همخونه بشید و یک اتاق به شما تعلق میگیره و فقط آشپزخونه یا سرویس مشترک دارید.
هزینه ها منطقی و نسبت به تورنتو ارزون تر است.
به تمام دانشجویان PhD آفیس با تمام امکانات تعلق میگیره به علاوه یک لپتاپ یا pc که میتونید از آفیس خارج کنید.
به دانشجویان PhD یک کارت اتوبوس تعلق میگیره که حمل و نقل داخل همیلتون مجانی است ولی برای رفتن به شهر های دیگر باید پول بپردازید.

ساعت کار روی study permit به چه صورت است؟
زمانی که study permit دارید، در هفته ۲۰ ساعت میتونید خارج از کمپوس کار کنید، ولی من چون فول تایم مشغول هستم، زمانش رو ندارم .
دانشجویان PhD کار نمیکنند اما دیگر دانشجویان به صورت پارت تایم کارهایی مثل دلیوری و کار در فروشگاه میتونن انجام دهند.
منظور از فول تایم این است که دانشجویان PhD علاوه بر درس باید به عنوان
(teaching assistant) TA هم یک تایمی رو کار کند و تمام این ها برای من وقت زیادی میگیره که من بعد از کار ترجیح میدم در خونه استراحت کنم تا به دنبال درآمد بیشتر باشم.
حقوق TA هم در حدی است که هزینه زندگی تک نفره رو پوشش بده.
برآورد هزینه ها به این صورت است که فرد به فرد متفاوت است. دانشجو بدون شهریه دانشگاه با ۱۵۰۰ دلار میتواند زندگی کند. یک اتاق از یک خونه ۵۰۰ دلار و هزینه ی زندگی ۱۰۰۰ دلار میشود. ولی به هرحال برای هرکسی متفاوت است و با کمتر از این مقدار هم بعضی از افراد میتونن زندگی کنند.

نقاط ضعف و قوت کانادا و قیاسش با آمریکا؟
مساله خیلی مهم در مقطع سختی مثل دکترا به نظر من اینکه از نظر عاطفی تحت فشار نباشی و بتونی خانوادت رو ببینی و باهاشون در ارتباط باشی، که من از این مزیت استفاده کردم.
ولی ضعف کانادا در مقایسه با آمریکا فرصت های تحقیقاتی کمتر است چون پیوند آکادمی و صنعت در اینجا کمتره ولی نه در مقایسه با ایران!
در مقایسه با آمریکا در رده کشورهای جهان اول یک مقدار ضعیف تر است.

در آمریکا زمانی که وارد کار صنعت میشوید درآمد شما انتها ندارد ولی در کانادا به این شکل نیست به همه توصیه میکنم که بعد از دکترا وارد کار آکادمیک بشن که درآمدش بهتر است.
در اینجا جمعیت کمتر، بازار خام و مارکت کوچک تر است. اما از نظر من نقاط قوت کانادا اهمیت بیشتری دارد.
چیزی که من خودم تجربه ندارم ولی زیاد شنیدم، امنیت در کانادا خیلی بیشتر از آمریکا است.و مساله دیگه برخورد کانادایی ها با مهاجرین است.
در اینجا جمعیت مهاجران خیلی بیشتر از خود کانادایی ها است. در آفیسی که من هستم تعداد خیلی کمی از کانادایی هستند و بقیه مهاجرن که در اینجا کار میکنند.
مساله ای که گفته میشه در آمریکا ورود به بعضی واحدهای تحقیقاتی برای ایرانیان ممنوع است اما در اینجا اصلا این طور نیست چون ملیت براشون اهمیت نداره و مردم خیلی مهربونی هستند.

کیفیت ارشد در دانشگاه تهران به چه صورت بود و اینکه بهتر نبود زودتر اپلای میکردی؟
خیلی سوال خوبیه. من خیلی به این سوال فکر کردم.
خب چندتا مساله است: اگر زمانی که ۲۲ سالم بود اپلای میکردم جوون تر بودم و درس خوندن راحت تر بود.
ولی این قضیه یک ترازو است و اون دوره ای که من ارشد ایران بودم و کار کردم تجربه های خیلی خوبی پیدا کردم و شاید باید اونها گذرانده میشد تا من الان به جایی که هستم برسم.

و مساله دیگه قضیه مالی بود که در اون زمان اگر چه میتونستم با حمایت های پدر و مادرم مهاجرت کنم و درس بخونم مثل الان وجدانم آسوده نبود و مدام به باری که روی دوش پدر و مادرم گذاشتم فکر میکردم و در کل از جایی که هستم راضیم و پشیمون نیستم.
این مصاحبه در تاریخ آبان ۱۳۹۷ انجام شده است.

برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer