توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه درباره تجربه مهدخت عزیز از پذیرش دندانپزشکی در آمریکا است.

من از مالزی مدرک MSc.in Food Biotechnology دارم و روی medicinal plants (گیاهان دارویی) و functional food و تولید داروهای طبیعی کار میکردم. من همیشه تصمیم داشتم از ایران به کانادا یا آمریکا مهاجرت کنم و مالزی رو برای این انتخاب کردم که مالزی سکوی پرتاب خوبی برای رفتن به کشورهای دیگه است. البته الان به خاطر عوض شدن شرایط و قیمت دلار من این مسیر رو توصیه نمی کنم.

چی شد که دندون پزشکی رو انتخاب کردی؟

من بعد از تمام شدن درسم  در مالزی برای phd کانادا اپلای کردم و پذیرش گرفتم. درحال رفتن به کانادا بودم که لاتاری آمریکا رو برنده شدم و دیگه بیخیال کانادا شدم. وقتی به اینجا اومدم هم میتونستم phd رشته خودم رو شروع کنم که پنج الی شش سال طول می کشید و هم چون سیتیزن شده بودم میتونستم پزشکی یا دندانپزشکی رو انتخاب کنم و از امکاناتی که سیتیزن بودن در اختیارم میذاره (مثل وام دانشجویی) استفاده کنم. من راه دوم رو انتخاب کردم چون phd و کار تحقیقاتی و آکادمیک من رو راضی نمیکرد و نمیخواستم بعد از تمام شدن درسم استاد دانشگاه باشم و در محیط آکادمیک کار کنم.

دندانپزشکی در آمریکا مثل ایران نیست که بعد از دبیرستان بتونید مستقیم وارد این رشته بشید. اول باید لیسانس بگیرید. اینکه لیسانس چه رشته ای باشه مهم نیست. حتی میتونید لیسانس هنر یا ورزش داشته باشید!
فقط باید یک سری واحدهای مشخص رو در لیسانس گذرانده باشید (مثل بیولوژی، شیمی، شیمی آلی، فیزیک و…) بعد از لیسانس باید در امتحان DAT یا (Dental Admission Test) شرکت کنید.

این امتحان شامل این موارد میشه:
biology, general chemistry, organic chemistry, reading comprehension, quantitative reasoning, perceptual ability

این امتحان از صفر تا سی نمره داره و هرمیزان که نمره بالاتری بگیرید برای قبول شدن شانس بیشتری دارید و البته نمره زیر هجده تقریبا شانسی برای پذیرفته شدن نداره. هزینه این امتحان به دلار است. میتونید تا سه بار امتحان رو با فاصله ی نود روز شرکت کنید. بیشتر از سه بار باید با مرکز برگزاری آزمون مکاتبه کنید و دلایلتون رو برای اینکه میخواید دوباره امتحان بدید توضیح بدید تا به شما اجازه امتحان دوباره بدن.

برای اپلای باید از این سایت استفاده کنید:

https://aadsas.liaisoncas.com/applicant-ux/#/login

این سایت این امکان رو فراهم کرده که شما همه مدارک مورد نیاز برای پذیرش رو در آنجا آپلود کنید (ریزنمرات، کارهای داوطلبانه، personal statement, refrence letter (achievements با توجه به دانشگاهی که انتخاب میکنید این سایت مدارک رو به دانشگاه مورد نظر شما ارسال میکند. هر دانشگاه مدارک شما رو بررسی میکنه نه فقط از نظرعلمی، بلکه از نظر کارهای داوطلبانه و ویژگی های مثبتی که در سایت refrence letter بقیه از شما گفتن و میزان علاقه و هدفتون از انتخاب این رشته که در personal statement خودتون گفتید هم بررسی میشید. البته GAP یا همان معدل و DAT هم بسیار مهم است اگر مدارک شما به اندازه کافی قوی باشد شما به مصاحبه دعوت میشید که مرحله بعدی گزینش است.

اگربعد از همه این مراحل که بسیار هم وقت گیر و سخت است قبول شدید وارد رشته دندانپزشکی میشید که چهارسال طول میکشه.
تفاوت تحصیل با ایران اول از همه مدت تحصیل است که در بهترین حالت هشت سال طول میکشه (چهارسال لیسانس و چهارسال خودش) و دوم هزینه بسیار زیاد آن است. هم هزینه های مربوط به اپلای کردن و هم هزینه های خود دانشگاه. در ایران بچه ها این شانس رو دارند که در
دانشگاه های دولتی با هزینه بسیار ناچیز دندانپزشکی بخونن.

رشته های پزشکی و دندانپزشکی در آمریکا معمولا دانشجویان اینترنشنال (دانشجویی که سیتیزن نباشه یا گرین کارت نداشته باشه) قبول نمیکنند. البته هستند دانشگاه هایی که قبول کنند اما تعدادشون خیلی ناچیزه و هزینه فوق العاده زیادی دارند! نمیدونم با این وضع دلار کسی بتونه از پسش بربیاد یا نه.

برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer