توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه با فاطمه عزیز در مورد پرستاری در کشور آلمان انجام شده است.

قبل از هرچیزی باید بدونید که پرستاری، فیزیوتراپی، هوشبری و تکنسین اتاق عمل در آلمان به صورت آکادمیک نیست و دوره سه ساله  ausbildung رو میگذرونند. با این وجود، مدارک ایران باید مجددا ارزشیابی و معادل سازی بشن و بعد از گذروندن یک دوره کارآموزی، میتونید در آلمان مشغول به کار بشید.

نکته دوم تفاوت در شرح وظایف هست، در آلمان، رده شغلی کمک بهیار وجود ندارد و شما باید تمام کارهای بیمار از قبیل حمام، تعویض لباس، تعویض پانسمان ( نه همه پانسمان ها) چک کردن علائم حیاتی، غذا دادن به بیمار و… رو انجام بدید.
از طرفی کارهایی مثل لاین گیری یا گرفتن سمپل برعهده پزشک بخش هست. پس شما دقیقا همان کارهایی رو انجام میدید که ترم اول در واحد پراتیک یادگرفتید.

مراحل مهاجرت

مدارک لازم برای ارزشیابی مدرک در هر ایالتی متفاوت است. شما برای ارزشیابی مدرک تحصیلیتون، باید وارد سایت
www.anaerkennung-in-deutschland.de  بشید، مرحله به مرحله پیش برید تا در نهایت به مشخصات و ایمیل مسئول آنزکنونگ در ایالت مورد نظرتون برسید.
بهشون ایمیل میزنید و درخواست لیست مدارک میکنید. مدارم در حالت کلی شامل اصل مدرک تحصیلی، سابقه کار، ریزنمرات و ساعات دروس گذرانده شده، هست.در همان ایمیل ازشون بپرسید که آیا برای شروع باید مدرک رو ضمیمه کنید یا خیر؟
مدارک رو بعد از ترجمه به زبان آلمانی، کپی میگیرید . کپی هارو به تایید سفارت آلمان و به آدرس سازمان آنرکنونگ پست میکنید.
ارزشیابی مدارک بین ۴ تا ۸ ماه طول میکشه.

در طی این مدت از شما خواسته میشه که نوع دوره ای که قصد دارید بگذرونید رو انتخاب کنید. دقت کنید که به هیچ عنوان نمیتونید دوره رو، بعد از انتخاب تغییر بدید.

دو نوع دوره داریم:
۱. آنپاسونگ لرگانگ: طی این دوره که معمولا ۶ تا ۱۲ ماه بستگی به سابقه ی کار شما داره، طول میکشه، شما با یک بیمارستان قرارداد میبندید و به عنوان کمک پرستار مشغول به کار میشید و شیفت میدید. حین دوره حقوق دریافت میکنید( بین ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ یورو)

۲. کنتنیس: درواقع در این حالت شما فقط یک دوره کوتاه آمادگی آزمون در پرستاری میگذرونید( نهایت سه ماه) و بعد امتحان میدید، و اگر قبول شدید به عنوان پرستار مشغول به کار میشید. این دوره شامل هزینه هست. ( حدود ۳۰۰۰ یورو)

بعد از دریافت مدارک ارزشیابی شده توسط سازمان آنرکنونگ، شروع به مکاتبه با بیمارستان یا مدرسه پرستاری میکنید تا بتونید، با یک بیمارستان یا مدرسه پرستاری قرارداد ببندید.
میتونید لیست بیمارستان هارو در سایت Krankenhaus.de  پیدا کنید.
این مرحله سخت ترین مرحله است، ونباید ناامید بشید. کافیه یک رزومه و انگیزه نامه خوب بنویسید.
در نهایت با نامه اداره آنرکنوگ پذیرش از بیمارستان و بقیه مدارک مورد نیاز سفارت ( به سایت سفارت مراجعه کنید)، تشریف میبرید برای مصاحبه نهایی.

نکته های نهایی

۱. حتما باید مدرک B2 زبان رو داشته باشید. اگر کسی ادعا کرد بدون مدرک براتون ویزا میگیره بدونید قراره ویزا کار به عنوان کمک پرستار بگیره، و سالها طول میکشه که در آلمان ویزاتون رو به پرستاری تغییر بدید.
۲. در حال حاضر حدود سه سال طول میکشه تا نوبت به مصاحبتون برسه. میتونید از کارفرماتون بخواید که براتون از اداره کارآلمان مجوز بگیره، اینطوری میتونید درخواست وقت اضطراری بدید و دو هفته بعد برید برای مصاحبه.

۳. حین دوره نمیتونید هیچکس رو پیوست کنید، پس اگر متاهل هستید به کنتنیس بیشتر فکرکنید تا آنپاسونگ.
۴. اگر در قرارداد شما به طور واضح مقدار حقوق رو نوشته شده باشه، نیازی به تمکین مالی به سفارت ندارید.
۵. میتونید قبل از انتخاب دوره با بیمارستان ها مکاتبه کنید و بهشون پیشنهاد بدید که در از گذروندن دوره رایگان کنتنیس بعد از گرفتن مدرک، همونجا به عنوان پرستار مشغول به کار میشید، اینطوری راحت تر میتونید با خیال آسوده، دوره کنتنیس رو انتخاب کنید.

این مصاحبه در تاریخ آبان ۱۳۹۹ انجام شده است.

برای اطلاع از کلاسهای آلمانی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer