توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

آیا مدرک پزشکی ما در آمریکا پذیرفته میشه؟
قبل از هرچیزی باید بگم آمریکا مدرک پزشکی عمومی ایران رو قبول داره و تا جایی که میدونم این شامل تمام دانشگاه های پزشکی ایران میشه.
نکته بعدی اینکه اگر شما در ایران تخصص یا حتی فوق تخصص خونده باشید متاسفانه نمیتونید در آمریکا با این مدرک کار کنید و باید از ابتدا در اینجا تخصص بخونید.
این قضیه فقط مربوط به کشور ایران نیست بلکه شامل تمام کشورهای دنیا میشه و آمریکا مدرک تخصص هیچ کشوری رو قبول نمیکنه حتی کشورهای اروپایی و یا کانادا‌.
برای اینکه بتونید برای تخصص آمریکا شرکت کنید باید قبل از اون در ۳ امتحان شرکت کنید.
شاید خیلی از افراد اسمش رو شنیده باشند.
امتحان های USMLE که در حقیقت معادل همان امتحان های علوم پایه و پره اینترنی خودمون است.
خود استیودنت های آمریکایی هم باید در این امتحان شرکت کنند.
پس چیز عجیبی نیست که آمریکا توقع داره ماهم به عنوان یک پزشک خارجی این امتحان رو شرکت کنیم.
درباره آزمون USMLE توضیح میدی؟
این امتحان USMLE در واقع سه استپ داره که فقط استپ یک و دو برای شرکت در رزیدنتی لازم است و استپ سه رو تا قبل از پایان رزیدنتی وقت دارید شرکت کنید.
نکته ای که وجود داره این است که فقط یک بار فرصت دارید در هر امتحان شرکت کنید و نمره شما برای همیشه در کارنامه شما ثبت میشه، بنابراین آمادگی قبلی برای این امتحان خیلی مهمه چون نمره امتحان در قبولی تخصص حرف اول رو میزنه.
در صورتی که امتحان رو قبول نشید میتونید دوباره امتحان بدید اما قبول نشدن در این امتحان تقریبا مساوی است با از دست دادن شانس قبولی در تخصص.
بنابراین شدیدا توصیه میشه با یک بار امتحان نه تنها قبول بشید بلکه نمره خوبی هم بگیرید. چون جای جبران برای بهتر کردن نمره وجود نداره.
امتحان USMLE استپ یک شامل مباحث علوم پایه، فارماکولوژی و پاتولوژی، اخلاق پزشکی و آمار پزشکی است.
امتحان به صورت تستی است و به مدت ۸ ساعت زمان میبره.
خیلی ها معتقدند که تاثیر نمره این امتحان در قبولی تخصص از استپ دو مهم تره.
استپ یک آمادگی بیشتری نسبت به استپ دو لازم داره. چون مطالب مربوط به سال های اول تحصیل است که خیلی هاشون فراموش شدن مثل فیزیولوژی، بیوشیمی، آناتومی، میکروب و…
معمولا بستگی به سرعت و زمانی که می تونید برای درس خواندن بذارید بین ده ماه تا یک سال و نیم زمان میبره تا برای این امتحان آماده شوید.
امتحان استپ دو شامل دو امتحان است.
استپ دو CK که یه امتحان تستی نه ساعته است و سوال ها بالینی هستند.
بیشتر سوال ها از چهار رشته ی اصلی یعنی داخلی، زنان، اطفال و جراحی است و البته باز هم آمار و اخلاق پزشکی.
اگر امتحان استپ یک رو داده باشید معمولا برای این امتحان شش ماه زمان میبره که آماده شوید. نکته اینجاست که شما میتونید استپ دو رو زودتر از استپ یک بدید، یعنی لازم نیست به ترتیب باشه، اما همیشه توصیه میشه استپ یک زودتر داده بشه چون مطالبی که قراره بخونید برای استپ دو هم کمک میکنه.
همانطور که گفتیم استپ دو خودش دو مرحله داره. مرحله دوم استپ دو CS است که در واقع همان امتحان عملی است.
به این صورت که شما باید از دوازده کیس پزشکی شرح حال بگیرید. معاینه شون کنید و تشخیص افتراقی و اورد بذارین و باید به انگلیسی تایپ کنید.
در حقیقت بیماری های شما بازیگرانی هستند که نقش مریض رو بازی میکنند.
به نظرم بین یک یا دو ماه کافی است که برای این امتحان آماده بشید.
این امتحان نمره نداره و به صورت pass و fail است. اما خدا نکنه که امتحان fail بشه چون با اینکه میتونید دوباره امتحان بدید ولی به شدت شانس ما رو برای قبولی در تخصص پایین میاره.
نکته این است که شما دوتا امتحان تستی رو میتونید در کشور های اطراف مثل ترکیه و دبی انجام بدید، ولی برای امتحان عملی باید در آمریکا باشید چون امتحان فقط در پنج شهر آمریکایی انجام بشه.
نکته بعدی اینکه برای تخصص آمریکا نمره زبان مثل تافل لازم ندارید.
در واقع وقتی شما میتونید از پس تمام امتحانات بربیاید نشون میده که زبان انگلیسی شما به اندازه کافی خوب است.
مخصوصا در امتحان عملی این قضیه اهمیت داره.
برای اطلاع از کلاسهای انگلیسی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer