توضیح اول: اطلاعات پیش رو، حاصل مصاحبه انجام شده توسط دکتر یاسمن سیاری با افرادی است که این مسیر تحصیلی را طی کرده اند و ابتدا در پروفایل اینستاگرام با آدرس _lifearound_me آپلود شده است. به تاریخ انجام مصاحبه دقت کنید، زیرا قوانین تحصیلی و مهاجرتی ممکن است در طول زمان تغییر کرده باشند.

این مصاحبه درباره دکترای بیولوژی و تجربه گرفتن فاند تحصیلی در ترکیه است.
من دکترای بیولوژی رو در ترکیه گرفتم و طی دوره دکترا دو بار بورس شدم و به تازگی پروژه مشترکی تهیه کردیم که این پروژه در رقابت موفق شد.
بار اول بورسی بود که خود استاد داشت یعنی خودشون پروژه ای تهیه کرده بودن و از سازمان Scientific and Technological Research Council of Turkey، بورس رو گرفته بودن و من هم روی اون پروژه کار میکردم.
و اما برای پایان نامه ام، خودم به شخصه پروژه ای نوشتم و استاد، پروژه رو به توبیتک فرستاد که به پروژه بورس تعلق گرفت.
اگر بخوام در مورد توبیتک بگم، سازمانی است به شکل پروژه محور که به دیگران بورس میدهد و انواع مختلفی دارد. برای مثال من تجربه کار با بورس شماره ۱۰۰۱ و ۱۰۰۲ دارم.
۱۰۰۱ پول بیشتری به عنوان بودجه، دراختیار دانشجو قرار میدهد و معمولا تا سه سال کار رو پوشش میده.
اما بورس ۱۰۰۲ به عنوان  HIZIL DESTEK PROGRAMI یعنی کمک هزینه فوری برای پروژه کوتاه مدت و کوچک تر است. معمولا درصد کمتری از دانشجویان ایرانی، این بورس رو میگیرند.

این بورس خیلی رقابتی است و گرفتنش آسون نیست ولی نشد نداره و نکات زیر میتونه شانس موفقیت شما رو بالا ببره، در کل هیچ کاری نشد نداره و اگر هر فردی تلاش کنه قطعا میتونه بورسیه بگیره.
اول از همه باید نکته ای رو بگم، اگر دانشجو خودش پروژه رو تهیه کند باز هم استاد باید پروژه رو در توبیتک سابمیت کند و بعد از بررسی و قبولی استاد اسم دانشجو رو پیشنهاد میده که با توجه به شرایط، رزومه و درخواست استاد، توبیتک اسم دانشجو رو تایید میکند.
و اما چطور پروژه ای بنویسیم که در رقابت با پروژه اساتید دیگر موفق شود:
مهم ترین نکته جدید بودن کار است. مثلا وقتی من پروژه دکترای خودم رو نوشتم، هیچ شخصی در ترکیه این کار تحقیقی رو انجام نداده بود و برای اولین بار بود که این موضوع در ترکیه کار میشد و در دنیا هم فقط چند دانشگاه خوب روی این موضوع کار کرده بودند.
این جدید بودن موضوع، شانس رقابتی پروژه من رو بالا برد.
در نتیجه باید و حتما در زمینه کاری خودتون خیلی به روز باشید و مقالات جدید رو مطالعه کنید تا بتونید موضوع جدید، پیدا کنید.
نکته دوم این است که درمورد موضوع جدید، باید پروژه ابتکاری هم نوشته بشه یعنی به صرف اینکه این کار در ترکیه انجام نشده، ما بیایم کار دانشگاه های خوب رو کپی کنیم، عملا بی فایده خواهد بود و در این زمینه بسیار حساس و دقیق هستند.
اینجا میتونم بگم که مطالعه کافی و عمیق میتونه به فرد کمک کنه تا فرضیه های علمی جدید رو در مورد موضوعات نو پیدا کنه و چنین پروژه ای شانس فاند گرفتن بالایی داره.
نکته بعدی این است که متد قابل قبول و انجام شدنی باشه، قدم به قدم کار باید فکر شده باشه، حتی برای شکست های احتمالی هم باید آماده بود، باید به عنوان یک محقق دانشمند کل روند کار برنامه ریزی شده باشه.
من با رعایت این نکته تونستم با اولین پروژه ای که نوشتم، فاند سه ساله خوبی بگیرم.

به این ترتیب در رقابت برای بورس ۱۰۰۱ موفق شدم. الان چند ماهی است که تازه دفاع کردم، پروژه مشترکی نوشتیم که موفق شد بورس ۱۰۰۲ رو بگیرد.
درحال آماده کردن پروژه بعدی هم هستم، ولی تمام این پروژه ها تا زمانی که کادر علمی دانشگاه نباشید، باید توسط یکی از اعضای هیات علمی فرستاده شود و بعد اسم فرد به عنوان دانشجو، پست داک یا ریسرچر به پروژه افزوده می شود.

دو نوع بورسیه داریم:
نوع اول: بورس ۱۰۰۱ فقط سالی دوبار باز میشه و حدود ۶ ماه بررسی آن تا اعلام نتایج طول میکشد.
نوع دوم: بورس ۱۰۰۲ محدودیت زمانی اپلای ندارد و هر زمان از سال میشه سابمیت کرد و زمان اعلام نتیجه هم ثابت نیست، معمولا بین دوماه تا شش ماه ممکنه زمان بر باشد.

این مصاحبه درتاریخ اردیبهشت ۱۳۹۹ انجام شده است.

برای اطلاع از کلاسهای ترکی استانبولی مجموعه کلیک کنید.

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer