برای من زبان هیچ وقت اجبار نبوده، لذت بوده! لذت درک کردن کلمه، مفهاهیم و فرهنگ ملت دیگری. حتی در طی یادگیری زبان جدید زمانی فرا میرسه که معانی و مفاهیمی رو بکار میبریم که حتی توی زبان مادری نمیتونیم توضیحش بدیم. فکر میکنم برای زبان آموز این لذت بخش ترین حالته.
در این بین سعی داشتم از رموز موفقیت آدمهایی که مرتب زبان های مختلف رو یاد میگیرن و سطح خودشون رو بالا نگه میدارن سر در بیارم.
چند وقت پیش داشتم ویدیو هایی از آدمهایی میدیدم که لقب چند زبانه (hyperglot) دارند.
اما چطوری چند زبان رو یاد گرفتن و در کنارش کار و زندگی شون رو هم ادامه دادن؟
یکی از جالب ترین آدم ها برای من استیو کافمن (Steve Kaufmann) هست. ایشون کانادایی هستن و هفتاد و شش سال دارن. به بیش از ۲۰ زبان تسلط دارن و ظرف یکی دو سال گذشته وقتشون رو به تسلط به زبان های خاورمیانه یعنی ترکی، عربی و فارسی اختصاص دادن.
برای شمایی که این نوشته رو میخونید دو تا خبر جالب دارم؛
اول اینکه همیشه یاد گرفتن اولین زبان خارجی سخت ترین بخش ماجراس، یعنی هر چقدر ما زبان های بیشتری یاد بگیریم سرعت پیشرفتمون در یادگیری بقیه زبان ها بیشتر میشه.
دوم اینکه بیش از نیمی از تعداد زبان هایی که ایشون یادگرفتن بعد از شصت سالیگیشون بوده!
بنابراین دفعه ی بعد که میخوای فکر کنی، زبان خوندن دیگه از من گذشته امیدوارم این متن رو به خاطر بیاری. 
حالا مجموعه ای از نکاتی که ایشون در طی مصاحبه هاشون گفتن رو، با کمی بسط بنویسم:
۱. برای یادگیری زبان به سراغ موضوعاتی برو که تو رو جذب میکنه. سری بعد اگه دلت خواست غذای جدیدی درست کنی یا مطلبی در مورد قرون وسطا بخونی برو و منابع مختلف رو به زبانی که علاقه مندی و آشنایی مختصری که باهاش داری، جستجو کن.
۲. سعی کن هرکلمه رو در متن مرتبط یاد بگیری نه در دیکشنری و جداگانه.
۳. برای زبان آموختن اعتماد به نفس لازمه و اطمینان از اینکه پیشرفت می کنی. دو عنصر اساسی صبر و مداومت، تضمین کننده ی موفقیت تو هستن. به جای تمرکز روی اشتباهات و خودداری از به کاربردن کلمه و گرامر جدید سعی کن خودت رو به طور منظم در معرض اونها قرار بدی تا استفاده ازشون برات به شکل خودکار در بیاد.
۴. لهجه تا زمانی که دیگران در فهم شما دچار مشکل نشن اهمیتی نداره.
۵. خوندن بیشترین مهارتی هست که بهت کمک میکنه کلمه و ایده کافی برای درک زبان و استفاده از اون داشته باشی. با زبان وقت بگذرون از همه مهارت هات استفاده کن، خلاصه بردار، حرف بزن، بنویس، توصیف کن و تعریف کن.
۶. در نهایت، تو خودت و خودت تنها مسئول یادگیری هستی. به گفتگوی درونیت دقت کن. تو میتونی موثرترین مشوق خودت باشی یا ناامید کننده ترین منتقد خودت.
به نظرم اگه  حس می کنی شوق و تلاشت از ترس و خجالتت برای شروع و بهبود یک زبان جدید بیشتره، فقط شروع کن.
تسلط خود به خود اتفاق میوفته. آروم و بی صدا، یک مرتبه می بینی داری از شنیدن یک جوک توی سریال انگلیسی می خندی یا موقع خرید از شنبه بازار داری سر قیمت به آلمانی چونه می زنی یا داری مواد اولیه پخت کروسان رو از شوی آشپزی فرانسوی یادداشت میکنی.


متن از خانم دکتر پریناز امیری مقدم
مدرس آیلتس و مربی خودآموزی زبان
فعالیت ویژه در زمینه آموزش و برنامه ریزی خودخوان آیلتس و زبان جنرال

ارتباط با ما

از طریق فرم رو به رو برای همه خدمات و کلاسها میتوانید با ما در ارتباط باشید.
با قرار دادن شماره خود، همکاران ما در بخش پشتیبانی روی واتس اپ به شما پیام خواهند داد.

footer